Al enige tijd gaat het gerucht rond dat Apple werkt aan een digitale tijdschriftenkiosk die net als iBooks de titels van meerdere uitgevers zal verenigen. Gebruikers kunnen dan eenvoudig via iTunes digitale abonnementen afsluiten. Uitgevers lijken echter nog niet erg warm te lopen voor dit idee.
Uitgevers van tijdschriften willen het liefst de volledige controle over hun abonnementen. Zolang Apple daarbij niet over de brug wil komen met het verstrekken van gegevens over abonnees en lezers wil geen van de grote uitgevers zich aan Apple binden.
Apple biedt op dit moment de uitgevers een model waarbij ze 70 procent van de inkomsten krijgen, de mogelijkheid om abonnementen via iTunes te verkopen en gelimiteerde informatie over de abonne, zoals een naam, woonplaats en emailadres. Dit aanbod van Apple ligt al enige tijd op tafel maar geen van de grote uitgevers heeft toegehapt.
Uitgevers willen het liefst ook meer gedetailleerde informatie van Apple, zoals creditcardgegevens, omdat dit hen in staat stelt hun marketing beter af te stemmen op hun lezers. Zo zouden ze bijvoorbeeld makkelijker gebundelde abonnementen kunnen aanbieden waarbij de lezer zowel de digitale als de papieren versie krijgt.
Veel uitgevers wachten daarom met smart de ontwikkelingen rond Android af en hopen dat ze op die manier meer druk op Apple kunnen zetten.
Voor sommige uitgevers is het ontbreken van informatie van Apple echter minder problematisch. De ‘Daily’, het initiatief van Rupert Murdoch, heeft bijvoorbeeld niet te maken met een papieren versie en is dus minder afhankelijk van gegevens van afzonderlijke abonnees.
Volgens de laatste berichten zal de tabletkrant ‘Daily’ begin 2011 voor het eerst verschijnen. Mogelijk zal Apple tegen die tijd ook een ‘push’-optie introduceren waarmee nieuwe edities van tijdschriften en kranten zonder actie van de iPadbezitter automatisch verzonden worden.
(Via: All Things Digital.)