Momenteel is het mogelijk om ebooks aan te schaffen bij Kobo zonder deze daadwerkelijk af te rekenen. De fout is ontstaan na een grote update van het systeem. Door de fout gaat betalen via iDeal mis, maar de gewenste ebooks worden wel in de bibliotheek van de gebruiker geplaatst.
Forumgebruiker dax123 meldde vandaag dat hij problemen had met iDealbetalingen op de Nederlandse website van Kobo. Toen wij het probleem trachtten te reconstrueren, bleek dat er inderdaad iets mis is met de iDealkoppeling.
De fout treedt op tijdens het betaalproces. Indien een gebruiker kiest voor iDeal als betaalwijze en op ‘afrekenen’ klikt, krijgt de gebruiker een foutmelding te zien of wordt direct doorverwezen naar de ‘betaling geslaagd’ pagina. De ebooks die de gebruiker wilde betalen zijn vervolgens wel gewoon te downloaden of online in te zien.
Tessa de Boer van Kobo Nederland bevestigt via Twitter de problemen, die ontstaan zijn na ‘na een grote release’ van het systeem. Volgens haar wordt er momenteel vanuit het hoofdkantoor van Kobo in Toronto hard gewerkt aan een oplossing. Het is nog niet bekend of ebooks waarvoor geen betaling is binnengekomen later alsnog afgerekend moeten worden, of verwijderd worden uit de bibliotheek van de gebruiker.
Update 7-12
De problemen met iDeal op de Kobo website zijn inmiddels verholpen. Als klanten boeken bestellen, dan kunnen ze via iDeal weer bij hun eigen bank betalen. Boeken zijn dus niet langer meer gratis verkrijgbaar bij Kobo.