Amazon verwijdert ‘discutabele’ recensies: tijd voor een ander reviewsysteem?

0

Enige tijd geleden is Amazon van start gegaan met het verwijderen van (e)bookreviews. Het bedrijf kampt in toenemende mate met neprecensies, die geschreven worden door auteurs zelf of vrienden en familie. Sinds december zijn er al enkele duizenden van deze reviews verwijderd, maar het probleem lijkt er niet minder op te worden. Uitgever Joe Wikert stelt nu een eenvoudige maar wellicht doeltreffende oplossing voor.

Reviews door lezers kunnen een boek in toenemende mate maken of breken. Daarom komt het steeds vaker voor dat auteurs hun (digitale) boeken zelf positief recenseren, of aan familie of vrienden vragen dat te doen, om daarmee hopelijk de verkoop op gang te brengen. Ook komt het voor dat ‘reviewers’ door auteurs of uitgevers betaald worden om een positief oordeel te vellen over hun nieuwe titels.

Deze zogenaamde ‘sock puppet reviews’ vervuilen het systeem en consumenten kunnen er steeds minder van op aan dat de reviews van echte lezers zijn. Om het tij te keren neemt Amazon draconische maatregelen: zo werden er recentelijk duizenden reviews geschreven door Kindle-auteurs verwijderd, en ook verdwenen er recensies van familieleden van auteurs. Soms terecht, maar heel vaak ook onterecht, en kritiek op de actie is dan ook niet van de lucht.

Opmerkelijk is dat Amazon verder weinig eisen stelt aan mensen die een review schrijven. In een artikel van de New York Times stelt een woordvoerder zelfs: “We do not require people to have experienced the product in order to review.”

In die opmerking zit misschien wel de kern van de oplossing, denkt Joe Wikert, uitgever bij O’Reilly Media. Hij schrijft op zijn blog: “How about this? Only allow reviews from customers who actually bought the book from Amazon? That won’t eliminate all the questionable reviews but I’ll bet it would result in far fewer of them.”

Wat denken jullie? Kan het probleem van nepreviews aangepakt worden door alleen mensen die het betreffende (e)boek daadwerkelijk gekocht hebben de mogelijkheid te geven om reviews te plaatsen?

Vorig artikelReview Txtr Beagle: unieke mini-ereader voor een mini-prijs
Volgend artikelEen frisse start in 2013? Deze ebooks helpen je!