Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK onder Amerikaanse tablet- en ereaderbezitters blijkt dat de leeservaring van digitale tijdschriften op tablets nog niet optimaal is. Het grootste deel van de lezers van digitale tijdschriften heeft een voorkeur voor digitale magazines maar vindt tegelijk het lezen van papieren tijdschriften meer bevredigend. Onder andere op het gebied van advertenties en uiterlijk kan veel verbeterd worden.
Zo zou 72 procent van de ondervraagden die in de voorgaande 30 dagen een digitaal magazine lazen het liefst zien dat alle digitale tijdschriften op eenzelfde manier opgemaakt zouden worden. 70 procent wil daarnaast dat het mogelijk wordt om met een klik producten uit advertenties in tijdschriften te kunnen aanschaffen. Verder hebben lezers van digitale magazines een duidelijke voorkeur voor advertenties die op hun persoonlijke interesses toegespitst zijn.
De meerderheid (67 procent) van de ondervraagde lezers zegt liever digitale magazines op een tablet te lezen dan hun papieren tegenhanger. Daarentegen vindt 65 procent het tegelijkertijd meer bevredigend om een tijdschrift op de traditionele manier te lezen, van papier.
Het onderzoek belicht ook andere minder positieve kanten van het lezen van digitale tijdschriften. 48 procent van de ondervraagden vindt dat het downloaden van een digitale editie van een tijdschrift te lang duurt, 46 procent stelt dat video’s in tijdschriften slechts “gimmicks” zijn en 43 procent vindt het moeilijk om interessante tijdschriften voor hun tablet te vinden.
“Dat tijdschriftenuitgevers met nieuwe formaten experimenteren om hun digitale merken te differentiëren sluit niet noodzakelijkerwijs aan bij wat de lezer wil”, aldus Risa Becker van GfK. “Hoewel het gemak van digitale edities, inclusief de draagbaarheid en onmiddellijke toegang, hoog gewaardeerd worden, hebben papieren tijdschriften nog een speciale tastbare aantrekkingskracht.”
(Via: GfK.)