Amazon heeft patent aangevraagd op het maken van reclame in boeken. Weblog Techcrunch speculeert dat er alleen reclame gemaakt zal gaan worden in boeken die met verlies verkocht worden.
De officiële bewoording van de aanvraag luidt: “adverteren in op verzoek gegenereerde inhoud”. Techcrunch denkt ook dat de boeken door de aanwezigheid van reclame goedkoper zullen worden. Ebooks lenen zich uitermate goed voor het plaatsen van reclame. Het zou ook het verlies dat Amazon lijdt op ebooks van $9,99 goed kunnen maken. De reclame zou dan makkelijk naar de Kindle ereader gedownload kunnen worden, tegelijk met de gekochte content.
Waarschijnlijk zal de reclame ook nog wel opt-in worden, omdat Amazon zijn trouwe clientèle niet van zich zal willen vervreemden.
Misschien is de aanvraag van dit patent nog wel een kleine steek onder water naar Google, die via AdWords en AdSense inkomsten binnenhaalt. Als Amazon dit patent krijgt, dan zal Google waarschijnlijk fors moeten betalen om ook te mogen adverteren in ebooks. De vraag is echter of Amazon dit patent zal krijgen.
Wat vind jij van reclame in boeken? Kun je daar mee leven? En waar zou de reclame mogen komen te staan van jou: achterin, voorin, aan het einde van het hoofdstuk of ook tussen de alinea’s?
(Via: ZDNet.be.)