De NPD Group heeft een onderzoek gedaan naar de acceptatiegraad van ereaders in Amerika. Ze kwamen tot de conclusie dat 40% van de onderzochten niet tot weinig geïnteresseerd waren in ereaders. Waarom? Zeventig procent van die 40% prefereerden het gevoel van papier boven een plastic apparaat.
In Amerika zal het nog wel even duren voordat de ereader net als de mobiele telefoon en de digitale camera mainstream gadget wordt.
Slechts 37% van de ondervraagden was heel erg tot redelijk geïnteresseerd in ereaders. Ze vonden vooral de mogelijkheden zoals touchscreen en 3G / Wifi, plus de optie om meerdere ebooks, kranten en tijdschriften op het apparaat op te slaan heel aantrekkelijk.
Verrassende conclusie was wel dat de prijs van ereaders niet de grootste barriere is om een ereader aan te schaffen, maar een lagere prijs zou wel de adaptatie kunnen bevorderen, aldus het onderzoek.
Een andere feature die de ereader aantrekkelijker kan maken, is een kleurendisplay. Een ander lokkertje zou de beschikbaarheid van kranten en tijdschriften zijn. Men zou daar meer voor voelen dan voor ebooks. Kleuren eInk en bijvoorbeeld een flexibel display zijn commercieel nog niet rendabel en het kan dus nog wel even duren voordat die op de markt komen, zegt Ross Rubin, directeur marktanalyse bij de NPD Group.
(Via: Mediapost.)