Het boek is op weg om een sociaal medium te worden. Lezen wordt steeds meer een sociale aangelegenheid doordat lezers via sociale media met elkaar communiceren over wat ze lezen en waar ze zijn in het boek en elkaar aanbevelingen doen over boeken die je wel of niet moet lezen.
Het boek zou een plaats kunnen zijn waar je online samen kunt komen, een sociaal object dat je kunt delen, bespreken en aanbevelen. Het ebook leent zich bij uitstek voor deze activiteiten. Niet de digitale versies van papieren boeken, maar ebooks die hyperlinks hebben, die je interactief laten kennisnemen van het verhaal, zoals bijvoorbeeld de vook al doet met video.
Als nu de lezer centraal gesteld werd in plaats van het boek, dan zou dat perspectieven bieden. Copia doet dit en stelt de lezer centraal op haar nieuwe platform. Het ebook zelf is nog geen sociaal medium, maar het platform om het ebook heen wel. Het ebook als sociaal medium komt daarmee een stapje dichterbij.
“Ik ben bij hoofdstuk 6 van Het diner, wie nog meer?”
Copia is een platform dat ebooks, epapers en e-tijdschriften combineert met sociale media. Het platform bestaat uit een desktop applicatie en zes nieuwe 6 en 9 inch ereaders, die bijna allemaal uitgerust zijn met wifi, uitbreidbaar geheugen en eInk touchscreen. Er zijn twee series ereaders: de Tidal en de Ocean. Van elke serie is er één 6 inch ereader gemaakt en twee 9 inch ereaders.
Het Copia platform is volgens het persbericht een compleet nieuwe manier om ebooks, epapers en e-tijdschriften te ervaren. Gebruikers kunnen via het platform digitale content ontdekken, delen en aankopen. Bovendien combineert het platform digitale content met sociale netwerken. Gebruikers kunnen met elkaar in contact komen via sociale netwerken als Twitter, LinkedIn en Facebook en hun leeservaringen, notities en aanbevelingen met elkaar delen doordat het sociale netwerkaccount gekoppeld is aan een Copia account. Deze techniek is ingebouwd in het softwareplatform en in de ereaders zelf. Zo kunnen studenten bijvoorbeeld samenwerken en aantekeningen met elkaar delen.
De betaversie van Copia gaat nog deze maand van start en een account zal enkel op uitnodiging worden aangemaakt. In maart 2010 zal de publieke betaversie gelanceerd worden en in april 2010 worden de ereaders online verkocht, vanaf juni 2010 in de winkels.
Volgens Copia is dit een volledig nieuwe manier om boeken te lezen. Digitaal lezen wordt meer en meer een sociale happening. Vergelijk het met de wekelijkse boekenclub in de buurt die hun leeservaringen online met elkaar gaan delen en niet alleen met elkaar, maar met boekenclubs uit heel Nederland die hetzelfde boek lezen en met elkaar bediscussiëren.
Of deze ereaders naar Nederland komen, is niet zeker. Copia heeft de techniek van het platform beschikbaar gemaakt voor andere ereaderfabrikanten die erin geïnteresseerd zijn. Zo kunnen zij de techniek inbouwen in hun eigen ereaders en deze aanbieden aan wederverkopers. De prijzen van de ereaders zullen liggen tussen de $199 en $299. Of de Copia voor een nieuw formaat ebook zorgt, is niet bekend en is niet te vinden op de website. Maar Copia is wel de eerste die ebooks aan sociale media koppelt.
Update
Er is inmiddels een video van de betaversie van Copia verschenen.