Bol.com directeur Daniel Ropers hekelt BTW-beleid op ebooks

158
0
DELEN

Daniel Ropers, directeur van Bol.com heeft in een persbericht laten weten dat de verkoop van ereaders en ebooks vijf maal boven verwachting is uitgevallen. In datzelfde persbericht zegt hij ook dat het huidige BTW-beleid voor ebooks belachelijk is.

Bol.com heeft in 2009 van augustus tot en met december ruim 63.000 ebooks verkocht en ongeveer 14.000 ereaders. Dat is vijf keer zoveel als Ropers bij de lancering in augustus verwachtte. Over de huidige BTW zegt Daniel Ropers dat het belachelijk is, dat een groot deel van het prijsvoordeel in de zakken van de overheid verdwijnt. Als het BTW-tarief naar 6% zou zakken, dan zou een ebook nog eens 10 tot 15% goedkoper kunnen worden.

eReaders.nl sprak met Daniel Ropers over deze resultaten en over digitaal lezen in het algemeen.

“Je verwacht wel dat er wat digitale boeken en ereaders verkocht worden, maar zoveel hadden ook wij niet verwacht.” zegt Daniel Ropers aan het begin van het telefoongesprek.

DRM problematiek
We vroegen hem hoe Bol.com omging met vragen van klanten over het downloaden van een digitaal boek en de beveiliging op de ebooks. Ropers leest ons forum actief mee en is op de hoogte van de problemen die klanten hebben met het downloaden van ebooks op hun ereader. Al vanaf de lancering in augustus vorig jaar is Bol.com bezig met het analyseren en beantwoorden van alle vragen van klanten en daarover hebben ze ook contact met Sony.

De hulpteksten en handleidingen op de Bol.com website zijn de afgelopen weken verder uitgebreid, om de meest voorkomende vragen te beantwoorden en klanten te ondersteunen bij de juiste installatieprocedure van de benodigde Sony en Adobe software. Binnenkort zou er weer een verbeterde versie van de Sony Reader Library moeten uitkomen. Ropers vindt het heel vervelend dat sommige klanten problemen ondervinden bij het downloaden en op de ereader krijgen van een ebook. Het verhelpen van deze problemen heeft dan ook een zeer hoge prioriteit binnen het bedrijf. Maar als een klant toch een ebook niet kan terugvinden op de ereader, dan wordt daar zeer coulant mee omgegaan en krijgt hij de mogelijkheid om zijn ebook alsnog te downloaden.

Prijsstelling van ebooks
Onze tweede vraag ging natuurlijk over de prijsstelling van het ebook. Hoe leg je je klanten uit dat zowel het digitale als het papieren boek dezelfde prijs hebben? Daniel Ropers is het ermee eens dat het 80% prijspeil te duur is. Ze willen de voordelen van de lagere prijs van een ebook aan de klant doorberekenen en dat is nu niet mogelijk. Helaas kunnen zij de uitgever niet vertellen welke prijs ze moeten rekenen voor een ebook. Sommige uitgevers zijn niet te vinden in het assortiment van Bol.com: deze rekenen volgens de webwinkel te hoge prijzen, waardoor het digitale boek duurder zou worden dan een fysiek exemplaar. Ropers wijt dit aan koudwatervrees van uitgevers en verwacht dat die vrees, mede door het succes van digitaal lezen, in de komende weken en maanden zal verdwijnen.

Omdat digitaal lezen niet alleen ebooks omvat, maar ook andere vormen van digitale content, vroegen we ook of er concrete plannen zijn voor digitale tijdschriften en kranten. Ropers vertelde dat zij op dit moment in gesprek zijn met verschillende uitgevers en betrokken zijn bij verschillende initiatieven om vakbladen en kranten op ereaders te krijgen. Het zou mooi zijn als je je “content formerly known as print” op je ereader kunt zetten onafhankelijk van waar je bent. Daarvoor zullen dus ereaders naar Nederland moeten komen die 3G hebben. Ropers ziet dat op termijn wel gebeuren.

Lezen op andere apparaten
De laatste vraag die we stelden, ging over andere apparaten waarop digitaal gelezen kan worden. Nu de CES in het teken staat van digitaal lezen, met alle ereaders en tablets die gelanceerd worden, ziet Ropers veel keuzemogelijkheid voor de consument. Apparaten waarop digitaal gelezen kan worden, wil hij wel verkopen. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de strategie die achter de hardware zit.

Digitale boeken moeten op elk apparaat gelezen kunnen worden, vindt Ropers. Hij ziet het dan ook als een uitdaging om dit mogelijk te maken. Daarvoor zou hij het liefst ebooks zonder DRM willen verkopen, zodat je ook je ebooks op je iPhone of je Android apparaat kunt gebruiken. Als alternatieve beveiliging ziet hij wel wat in beveiliging van ebooks door middel van een digitaal watermerk.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER