Verschil van mening bij Nederlandse uitgevers over doorbraak ebook

644
0
DELEN

Er heerst bij Nederlandse uitgevers veel verschil van mening over of ebooks en ereaders het dit jaar gaan halen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘De uitgever aan het woord’, waarvan de resultaten gisteren gepresenteerd werden.

De trendmonitor ‘De uitgever aan het woord’ is gebaseerd op een kwantitatieve analyse van de antwoorden van een groot aantal respondenten en een kwalitatieve analyse van relevante ontwikkelingen in de uitgeefsector, gebaseerd op diepte-interviews met uitgevers. In totaal werkten dit jaar 93 uitgevers mee aan het onderzoek.

In het onderzoek werd onder meer gevraagd naar de ontwikkelingen die dit jaar op stapel staan. De drie meest genoemde ontwikkelingen die het dit jaar volgens uitgevers wel gaan halen zijn ‘Mobiel internet en mobiele applicaties’, ‘Ebooks’, en de ‘Tablet’. Opvallend is dat van die top drie er twee (ebooks en applicaties) ook genoemd worden bij ontwikkelingen die het volgens uitgevers níet gaan worden dit jaar. De onderzoekers concluderen dat er blijkbaar veel verdeeldheid is onder uitgevers over welke ontwikkelingen dit jaar belangrijk zullen zijn voor de branche.

Uitgevers zijn vooral sceptisch over de kansen van de ‘zwart-wit’ ereader en ebooks die een regelrechte kopie zijn van het gedrukte boek. Veel uitgevers denken daarentegen dat tablets het juist wel gaan maken, vanwege de extra functies die dit apparaat biedt. Over de daadwerkelijke toepassing van die extra functies zijn uitgevers het echter wel weer oneens met elkaar.

Ondanks de tegenstrijdige meningen van uitgevers over applicaties, investeert wel een belangrijk deel van de uitgevers volop in apps. Het aantal uitgevers dat zegt actief te zijn met apps steeg ten opzichte van vorig jaar met 30 procent. Voor 2013 zegt zelfs 65 procent actief te willen worden met applicaties. Verdiend wordt er echter nog uiterst weinig aan apps. De inkomsten uit mobiele applicaties vormden in 2010 nog geen half procent van de omzet. Uitgevers haalden in 2010 80 procent van hun omzet uit fysieke producten en 13 procent uit digitale producten.

Het volledige rapport is te vinden op de site van ‘De uitgever aan het woord’.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER