De eerste maand waarin Amerikaanse onafhankelijke boekhandels samenwerkten met Kobo, verkochten ze meer ebooks dan in de twee voorafgaande jaren toen ze met Google samenwerkten. De reden voor het succes is volgens de boekhandelaren het feit dat ze nu een apparaat in de winkels hebben liggen.
Tot vorig jaar verkochten de onafhankelijke boekhandels via hun website ebooks van Google, via een partnerprogramma. Google stopte met dat programma – zoals ze vaker met onrendabele projecten stoppen – en na enkele maanden nam Kobo het stokje over. Vanaf dat moment begonnen de kleine boekhandels in de VS met de verkoop van Kobo ereaders en tablets.
Volgens Neil Strandberg van de overkoepelende boekhandelsorganisatie ABA werden er door de leden binnen een maand al meer ebooks verkocht dan in de jaren daarvoor via Google. Momenteel doen 460 onafhankelijke boekhandels mee aan de verkoop van Kobo-apparaten en ebooks. Voor het eind van het jaar wil Kobo dat aantal uitgebreid hebben naar 1.000 boekhandels.
Toch zijn deze succescijfers relatief, vond Digital Book World uit. Volgens deze website zijn er slechts enkele onafhankelijke boekwinkels die aardig wat apparaten en ebooks verkopen, maar gaat het gemiddeld per winkel om slechts tientallen ebooks en ereaders per maand. Books Inc. bijvoorbeeld, een keten van 12 kleine winkels rondom San Francisco, verkocht in totaal 200 ereaders en 300 tot 400 ebooks. Talking Leaves in Buffalo verkocht slechts 2 apparaten.
Behalve relatief lage verkoopaantallen speelt er nog een ander probleem voor boekhandels die met Kobo meedoen, namelijk de marges. Op een apparaat verdienen ze slechts 5 procent van de omzet en op boeken tussen de 8 en 20 procent. Ter vergelijking: Op andere artikelen als papieren boeken en kantoorbenodigdheden zit voor boekhandelaren vaak een marge van 20 tot 50 procent.