CrunchPad gaat verder als JooJoo

0

De CrunchPad tablet, die vorige week werd doodverklaard, wordt opnieuw gelanceerd onder de naam JooJoo. Fusion Garage lanceert de JooJoo nu zelf. In plaats van $200 kost de tablet nu $500.

De JooJoo zal een capacitatief touchscreen hebben van 12,1 inch, 4 GB intern geheugen en een accelerometer die ervoor zorgt dat het scherm automatisch schakelt tussen landschapsmodus en portretmodus. De batterij gaat 5 uur per lading mee en het systeem zal draaien op een eigen besturingssysteem dat binnen 9 seconden opstart en bijna direct internettoegang geeft via Wifi.

“Arrington heeft de dood van dit apparaat schromelijk overdreven.” zegt Chandrasekar Rathakrishnan, directeur van Fusion Garage. Dit was het bedrijf dat tot vorige week nog samenwerkte met Techcrunch voor het fabriceren van de CrunchPad. De JooJoo is te bestellen vanaf 11 december 2009. Het zal dan nog 8 tot 10 weken duren voor de tablet afgeleverd wordt.

De JooJoo alias CrunchPad lancering is een nieuwe draai in een toch al vreemd verhaal. Vorige week beschuldigde Michael Arrington, eigenaar van de website Techcrunch, Rathakrishnan ervan dat hij hem uit het CrunchPad project had gegooid.

Arrington startte anderhalf jaar geleden met het idee een simpele tablet te maken met open source software als Skype en FireFox om de kosten zo laag mogelijk te houden. Hij zocht een bedrijf om deze tablet werkelijkheid mee te maken. Verschillende vertragingen zorgden ervoor dat het project anderhalf jaar duurde. Drie dagen voor de lancering van de CrunchPad ontving Arrington een e-mail waarin hij uit het project gezet werd door de aandeelhouders van Fusion Garage.

De eigenaar van Techcrunch zei in zijn blog dat de CrunchPad dood was, omdat Techcrunch eigenaar was van de naam en voor de helft eigenaar is van het apparaat zelf. Het zou dus nooit meer op de markt kunnen komen.

Rathakrishnan reageert op dit verhaal door te zeggen dat er dromers zijn en doeners. Arrington is een dromer, Fusion Garage is een doener. Arrington kwam beloften niet na volgens de directeur. Bovendien heeft Fusion Garage volgens hem de tablet ontworpen, betaald en ontwikkeld en er waren daarnaast geen contracten getekend, aldus Rathakrishnan. Fusion Garage kan daarom het apparaat uitbrengen zonder dat Arrington eraan verbonden is. En dat hebben ze nu dus ook gedaan, zij het onder een andere naam.

Michael Arrington dreigde vorige week in zijn blog met een rechtszaak tegen Fusion Garage. Wired zegt dat er nog geen aanklacht is ingediend tot dusver.

De prijs van de tablet zal zoals gezegd meer dan verdubbelen. Rathakrishnan zegt dat Arrington’s idee niet reĆ«el was. Een tablet met de door Arrington gewenste eigenschappen is niet te maken tegen die prijs, volgens de directeur van Fusion Garage.

Op de websites van Techcrunch wordt met geen woord gerept over de release van de JooJoo.

(Via: Wired.)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in