Via het nieuwe Nederlandse internetplatform Mijnbestseller.nl kunnen auteurs hun boeken snel en kosteloos aan de man brengen. Mijnbestseller.nl neemt de opmaak, publicatie, promotie én verkoop voor haar rekening, en kent de schrijver 50% van de winst toe. Auteurs kunnen hun boeken laten printen en aan huis bezorgen, en ook ebooks behoren tot de mogelijkheden.
Mijnbestseller.nl is een initiatief van Paul van Bekkum, oud-directeur van het Eindhovens Dagblad, en Robert Bosma, gewezen online manager van Wegener. “De boekenwereld staat aan de vooravond van een revolutie”, meent van Bekkum. “Printing on demand maakt het voor iedereen mogelijk om een boek te publiceren; zoekmachines en social media zorgen ervoor dat het boek gevonden én verkocht kan worden.”
De initiatiefnemers proberen al deze nieuwe mogelijkheden in één platform te bundelen. Ze ondersteunen auteurs bij het publiceren van hun boeken. “We reviewen het script, verzorgen de (cover)opmaak, ISBN, publicatiegegevens, etc.”, zegt Robert Bosma. Vervolgens worden de boeken door Mijnbestseller.nl gepromoot en verkocht. Dat gebeurt zowel via traditionele marketinginstrumenten (persberichten, flyers, visitekaartjes en verkoop via fysieke boekhandels) als via modernere kanalen (sociale netwerksites en websites zoals Bol.com).
Schrijvers bepalen zelf de prijzen van hun boeken, en dus ook hun marges. Volgens van Bekkum ontvangen auteurs via traditionele uitgeefmodellen slechts 7 tot 12% procent van de bruto verkoopprijs, terwijl de royalties in dit geval variëren tussen 25 en 60%.
Mijnbestseller.nl is echter lang niet de eerste in zijn soort. Het ‘self publishing’ platform volgt het voorbeeld van het in 2002 gelanceerde Lulu.com, waar intussen al meer dan een miljoen auteurs gebruik van gemaakt hebben, en het eveneens Nederlandse initiatief Pumbo.nl .
(Via: InCT)