De krantensector is al enige tijd op zoek naar nieuwe digitale businessmodellen om de dalende inkomsten uit printadvertenties te compenseren. Volgens een recent Amerikaans onderzoek vordert deze zoektocht langzaam in de VS.
Door het instorten van de printadvertentiemarkt krijgt de Amerikaanse krantenindustrie al jaren rake klappen. Digitale advertentie-inkomsten zouden de kranten uit het slop moeten trekken, maar de zoektocht naar nieuwe online verdienmodellen gaat voorlopig niet echt van een leien dakje. Voor elke dollar die Amerikaanse kranten online verdienen, verliezen ze 7 dollar aan inkomsten uit printadvertenties. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Amerikaanse Project for Excellence in Journalism eerder deze week publiceerde. De onderzoekers spraken met krantenbazen en kregen toegang tot gedetailleerde gegevens van 38 dagbladen uit de VS.
Het probleem zit hem vooral in de bedrijfscultuur van de kranten. Ze investeren nog te veel in klassieke advertentievormen (display advertising zoals banners, in plaats van videoreclame en targetted advertising die afgestemd is op de persoonlijke interesses van lezers en gebruikers). Daarnaast wordt de advertentieafdeling van vele krantenuitgevers nog overwegend bevolkt door mensen die zich altijd toegespitst hebben op de printmarkt. De oplossing? Investeren in de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen én in innovators.
(Via: The Guardian)