Gisteren was op deze site te lezen dat de omzet van ebooks in de VS inmiddels groter is dan de omzet van audiobooks. Ebooks worden dus steeds populairder. Zulke cijfers zetten aan het denken. Gezaghebbende experts verwachten nu dat binnen enkele jaren zo’n 20-25 procent van de omzet van nieuwe boeken uit ebooks zal bestaan. Wat betekent dat voor de uitgeverij?
Mike Shatzkin, een adviseur in de uitgeefwereld, voorziet binnen afzienbare tijd grote veranderingen. Al eerder gaf hij aan dat hij verwacht dat binnen een paar jaar (eind 2012) een kwart van de omzet van nieuw gepubliceerde boeken (fictie) uit ebooks zal bestaan. Hij staat daarin niet alleen: bij minstens twee van de zes grootste Amerikaanse uitgevers wordt er nu precies zo over gedacht.
Voorraadrisico
Shatzkin wijst erop dat, als zo’n 25 procent van de totale omzet van nieuwe titels met ebooks behaald wordt, het in totaal bij ongeveer de helft van alle verkochte nieuwe titels (ebooks en gedrukte boeken) om via internet bestelde boeken zal gaan. Nu wordt namelijk al bijna een kwart van nieuwe gedrukte boeken online gekocht bij winkels als Amazon.com. De online verkoop van boeken gaat daarbij steeds meer ‘on demand’, dat wil zeggen dat een boek gedrukt wordt op het moment dat het door een klant besteld wordt. In feite zal er dus binnen enkele jaren bij ongeveer de helft van alle verkochte nieuwe boeken voor uitgevers geen voorraad- of oplagerisico meer zijn.
Volgens Shatzkin maakt een dergelijke grote verandering alle veranderingen die er tot nu toe zijn geweest triviaal. En wanneer de voorspellingen kloppen, zal de verandering plaatsvinden nog voordat nog te verschijnen boeken waar nu contracten voor worden opgesteld daadwerkelijk op de markt gebracht worden.
Gevolgen
Shatzkin signaleert verschillende belangrijke en directe gevolgen van deze ontwikkeling. Zo moeten uitgevers nog sterker gaan nadenken over hun ebookstrategie. Tot nu toe gaat bij de publicatie van een boek de meeste aandacht uit naar het optimaliseren van het uiterlijk van een gedrukt boek; ebooks komen op de tweede plaats. Maar het zal steeds logischer worden dat juist het ebook op de eerste plek staat, omdat de optimalisatie voor de diverse platformen juist extreem belangrijk zal worden voor de goede verkoop van een boek. De relaties binnen de uitgeverij (bijvoorbeeld tussen redactie en opmaak) zullen daarom herzien moeten worden.
Een ander punt is dat het voor buitenlandse uitgevers dan mogelijk wordt om de helft van de Amerikaanse markt te bereiken zonder daadwerkelijk fysiek in dat land aanwezig te zijn. Omgekeerd werkt dit natuurlijk ook voor andere landen. Het betekent in elk geval dat geografische beperkingen binnen de uitgeverij heroverwogen moeten worden. Verder ziet Shatzkin ook dat het veel eenvoudiger wordt om in contact te komen met lezers. Een digitale klant is immers makkelijk te benaderen en te volgen. De mogelijkheid bestaat dat de uitgever (of boekwinkel) precies weet wie wat en waar leest en koopt. Wat dit betekent voor de relatie tussen uitgevers, lezers en auteurs kan enkel nog maar gegokt worden. Iets anders waarover gegokt kan worden is hoe offline boekwinkels gaan reageren op deze ontwikkeling. Bij zulke cijfers zullen er vele sneuvelen of op zijn minst hun inkomstenbronnen moeten herbepalen.
Tenslotte zullen ook distributiediensten onder druk komen te staan. Het verminderde transport van fysieke boeken zal invloed hebben op de distributiekosten en ook zullen de distributie- en opslagafdelingen van uitgeverijen zelf veel minder gebruikt worden.
Waarschijnlijk zal het in Nederland allemaal wat langzamer gaan dan het door Shatzkin geschetste scenario. Maar dat de veranderingen ook ons land zullen bereiken is onvermijdelijk. Ook hier kunnen de veranderingen wel eens sneller plaatsvinden dan men nu nog verwacht.
(Via: Idealog.)