AD maakt gebruik van Apple’s abonnementsmodel

0

Sinds afgelopen vrijdag is de iPad-applicatie van AD verkrijgbaar in de App Store. In de slipstream van onder meer de New York Times en nu ook The New Yorker, past AD zo als één van de eerste uitgevers ter wereld het abonnementsmodel van Apple toe. Dit houdt in dat gebruikers binnen iTunes een abonnement op de iPad-editie afsluiten.

Lezers kunnen kiezen uit een abonnement voor een maand (19,99 euro), een kwartaal (54,99 euro), een half jaar (99,99 euro) of een jaar (189,99 euro). Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om losse nummers aan te kopen via iTunes. Die kosten 0,79 euro op weekdagen en 1,59 euro in het weekend. Wie geabonneerd is op de papieren uitgave van AD, kan de iPad-krant tot en met september gratis lezen.

Omdat AD-lezers vaak katernen aanvragen van andere regio’s dan hun eigen regio – omdat ze bijvoorbeeld verhuisd zijn maar toch nog op de hoogte willen blijven van het nieuws uit hun voormalige streek -, stelt AD via de iPad-app alle 18 regionale edities gratis ter beschikking van iedere gebruiker. Op die manier lost AD een logistiek probleem op, want dit zou onmogelijk te realiseren zijn met de papieren krant.

Het is bovendien mogelijk om een light-versie van de iPad-krant aan te schaffen, die bijvoorbeeld bedoeld is voor op buitenlandse plaatsen waar de Wifi-verbinding slecht of erg duur is. Die light-editie bestaat uit dezelfde artikelen, maar dan zonder opmaak en foto’s.

De iPad-editie van AD is een kopie van de papieren krant, en bevat geen toegevoegde audio- of videocontent – in tegenstelling tot de eveneens nieuwe iPad-app van de Leeuwarder Courant, die wel verrijkt wordt met extra beeldmateriaal en zelfs de hele dag door geüpdatet wordt met actueel nieuws. Maar AD-hoofdredacteur Christaan Ruesink (zie foto) beschouwt iPad-apps dan ook enkel als een ‘waardevol extraatje’, en niet als het einde van de papieren krant.

Afgelopen weekend heeft Condé Nast – de uitgever van onder meer Wired en The New Yorker – overigens te kennen gegeven dat het ook gebruik zal gaan maken van de abonnementendienst van Apple, in eerste instantie met het magazine The New Yorker. Van de abonnementen die de uitgeverij verkoopt, zal Condé Nast dus dertig procent aan Apple moeten afstaan. Terwijl verwacht werd dat de abonnementen van The New Yorker op iPad daardoor duurder zouden gaan worden, vraagt Condé Nast een maandbedrag van 4,99 euro – zo’n 1 euro per los nummer of 1,50 dollar als je via de Amerikaanse App Store koopt. Voordien kostte een losse digitale New Yorker 5 dollar.

(Via: AD en All Things Digital)

Vorig artikelStart-ups zien brood in op Europa gerichte krantenartikelen
Volgend artikelDe Maagd Marino

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in