Test met ereaders in Ghana succesvol

0

In maart begon Worldreader.org met een experiment om ereaders naar ontwikkelingslanden te brengen. De organisatie liet een schoolklas in Ghana de Kindle van Amazon uitproberen. Het eerste onderdeel van dat experiment is nu afgerond en de resultaten zijn hoopgevend voor het vervolg.

Volgens de medewerkers van Worldreader kunnen ereaders op termijn een impact hebben op lezen en geletterdheid in gemeenschappen en scholen in ontwikkelingslanden. In het eerste experiment ondervond Worldreader dat de Kindle kinderen hielp met het leren lezen, ervoor zorgde dat kinderen meer lazen, en toegang bood tot duizenden boeken, in minder tijd en tegen een lagere prijs dan gedrukte boeken.

De test bestond uit het uitdelen van Kindles aan een schoolklas met 16 kinderen in de leeftijd van 10-15 jaar. Het experiment duurde twee weken en in die tijd kregen de leerlingen volledige verantwoordelijkheid over hun ereader en moesten ze in een dagboek bijhouden wat ze ermee deden.

Enkele resultaten van het experiment:
– Na enkele dagen training en gebruik waren alle kinderen in staat met het apparaat te werken

– Het lezen van ebooks was een acceptabel alternatief voor het lezen van papieren boeken, de kinderen raakten snel geboeid door wat ze lazen en vergaten dat ze van een scherm lazen.

– De kinderen vonden het leuk om van het apparaat te lezen, zowel omdat het een nieuwe manier van lezen was als door het ingebouwde woordenboek waarin ze nieuwe woorden konden opzoeken. Ook de text-to-speech functie was handig voor het oefenen van de uitspraak.

– De infrastructuur die er in het dorp aanwezig was voor mobiele telefoons ondersteunt het gebruik van de ereaders: de Kindles konden snel opgeladen worden met behulp van zonne-energie en ebooks konden via de satellietverbinding snel gedownload worden.

De medewerkers van Worldreader ontdekten ook verschillende mogelijke problemen:
– Het voorbereiden van de Kindles kostte meer tijd dan verwacht, ook was het managen van meerdere Kindles lastig. Ebooks konden slechts op zes verschillende apparaten gedeeld worden en er was geen manier om centraal te zien welke ebooks op welk apparaat stonden.

– Een aantal zaken maakten het gebruik van de Kindle lastiger, zoals per ongeluk ingestelde functies waarmee de batterij sneller leeg was. Ook vroegen veel leerlingen om een lichtje zodat ze ook ’s avonds konden lezen.

– Ebooks en educatief materiaal zijn duur, ook is er weinig lokale content beschikbaar. Daarnaast ziet Worldreader graag dat het betalen makkelijker wordt, zoals bijvoorbeeld door het gebruik van kraskaarten voor het betalen van ebooks. Zo’n systeem is in Ghana nu al actief voor mobiele telefoons.

– De ereaders zijn kwetsbaar voor stof, vuil, regen en het gebruik door kinderen.

– Het succes van een dergelijk initiatief hangt ook samen met lokale ondersteuning en financiële middelen.

Vervolg
Inmiddels is Worldreader begonnen met het vervolg van de experimenten. Vier Kindles zijn op de school achtergelaten en zullen in de komende maanden uitgebreider getest worden. Ook heeft de organisatie afspraken gemaakt met het ministerie van onderwijs van Ghana. Worldreader zal vanaf komende herfst nieuwe pilots gaan uitvoeren op meerdere middelbare scholen in Ghana.

Lees het rapport van Worldreader over de trial in Ghana hier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in