Uitgeverij Sanoma had tegenvallende resultaten voor de eerste helft van dit jaar. Daarom gaat het bedrijf de organisatie aanpassen door onder andere zich meer te richten op digitale producten.
Uitgeverij Sanoma is in Nederland vooral bekend van onder andere NU.nl, de damesbladen Libille en LINDA en SBS. De uitgeverij gaat de focus verleggen op media, educatie en digitaal. Een woordvoerster laat weten: “Mensen nemen informatie steeds vaker online tot zich en lezen daardoor minder print. We zien dat bijvoorbeeld in de dalende verkoopaantallen van onze tijdschriften”.
Sanoma is ontevreden met de financiële resultaten van het eerste halfjaar van 2011. In deze periode daalde de omzet met 4 procent ten opzichte van vorig jaar tot 689,7 miljoen. CEO Harri-Pekka Kaukonen: “Wij realiseren groei van onze digitale mediabusiness en ons consumentenbereik, maar deze groei compenseert niet volledig de onderliggende negatieve ontwikkeling bij de klassieke (print)media. De uitgeverij probeert het tij te keren door verdere verdieping van kennis over klanten en consumenten en door versneld te digitaliseren. Een opmerkelijke maatregel is dat het bedrijf de tak Trade verkocht heeft waaronder de verkoop via digitale kiosken valt.
De digitale activiteiten maakten
17 procent uit van de verkopen van Sanoma in heel Europa het afgelopen jaar. De Nederlandse tak van de uitgever kende een groei in het afgelopen jaar met 2 procent tot een omzet van 130,6 miljoen. Uit de cijfers blijkt ook dat Nederland meer digitale dan papieren advertenties verkocht. Sanoma Digital, onderdeel van Sanoma Uitgevers, behoort tot één van de grootste digitale uitgevers van Nederland. De portfolio bestrijkt maar liefst 180 websites waaronder NU.nl, Startpagina.nl, Kieskeurig.nl en Viva.nl. Daarnaast is Sanoma ook actief op mobiel internet met 17 websites op apps.
(Via: Eindhovens Dagblad)