Hebben auteurs nog wel een uitgever nodig, vraagt Mark Coker, CEO van Smashwords zich af. Waarom zou een auteur met een schare fans van de orde van grootte van Stephen King, Dan Brown of J.K. Rowling niet zelf hun boeken gaan uitgeven?
Coker denkt dat auteurs van zo’n kaliber geen uitgever meer nodig hebben. Ze kunnen een eigen team van redacteuren, vormgevers en marketeers inhuren, vervolgens een partnerschap beginnen met een paar grote distributeurs en hun boeken voor minder geld verkopen en ondertussen 2 tot 3 keer zoveel winst opstrijken.
Willen uitgevers relevant blijven, dienen ze te doen wat Stephen King en anderen voor zichzelf kunnen, maar dan beter.
De huidige ontwikkelingen rond digitaal lezen kunnen leiden tot een dramatische verandering in de machtsbalans tussen auteur en uitgever, in het voordeel van de auteur.
Voorheen diende een auteur samen te werken met een uitgever, als hij uitgegeven wilde worden. Niet alleen controleerde de uitgever wat er gedrukt werd, maar had ook exclusief toegang tot distributiekanalen en de boekhandels.
Kijkend naar de toekomst zullen uitgevers het moeilijk krijgen om dezelfde relevantie te behouden. Ebooks hebben zo’n 5% marktaandeel dit jaar. De voorspelling is dat het marktaandeel van ebooks in de komende vijf jaar zal groeien naar een aandeel van 30 tot 50%.
Als deze voorspellingen uitkomen, dan kunnen auteurs makkelijk hun werken distribueren, zonder tussenkomst van een traditionele uitgever. Er zijn voldoende kanalen waar een auteur zijn ebook kan laten verkopen. De controle over de toegang tot de boekwinkels is niet meer belangrijk om verkocht te worden.
De online publicatie website Smashwords heeft al deals gesloten met verschillende mobiele applicaties en online winkels voor de distributie van hun ebooks. Zo kunnen de ebooks die via Smashwords worden gepubliceerd gelezen worden op ereaders en via Stanza ook op de iPhone. Auteurs ontvangen 85% van de netto opbrengst van de ebookverkopen.
De post van Coker heeft voor behoorlijk wat beroering gezorgd. Op Twitter is bijvoorbeeld een hashtag aangemaakt door bezorgde twitteraars. De tag #publishersmatter heeft een geanimeerd debat opgeleverd, waarbij mensen aangeven dat uitgevers er zeker nog toe doen in de boekenwereld. Coker geeft aan dat hij niet twijfelt aan de waarde van uitgevers, voor beginnende auteurs of auteurs zonder grote schare fans moeten ze zeker blijven bestaan.
Is de rol van de uitgever uitgespeeld of zou hij een andere functie moeten aannemen: niet meer de toegang tot verschillende kanalen controleren maar inspelen op vraag en aanbod en een gids worden voor mensen die graag boeken willen lezen?
(Via: Smashwords blog.)