Nieuw in digitale boekenmarkt: het tastbare ebooq

140
0
DELEN

Hoe verkoop je een digitaal boek in een fysieke boekenwinkel? Het houdt de uitgeefindustrie al een tijdje bezig. Een paar maanden geleden brachten de uitgeverijen Contact en Ambo|Anthos samen met boekwinkelketen Libris de eBookkaart op de markt. Het bedrijf van Peter de Ruiter PixelPerfect Publications is al langer bezig met het ebook tastbaar maken. Vorig jaar bracht het bedrijf de eBookstick op de markt en in maart van dit jaar introduceerde het bedrijf het krasboek. Peter de Ruiter vertelt in dit interview over zijn nieuwe product ebooq: een cadeaukaart voor ebooks en luisterboeken.

Vertel eens over het ebooq. Hoe werkt het precies? En waarom heb je het ebooq op de markt gebracht?

Een ebooq is een cadeaukaart van het formaat creditcard. Met de krascode achterop de kaart kan de koper een ebook of een luisterboek downloaden via www.ebooq.nl. In het geval van het eerste ebooq Hun verloedere me taal van Lydia Rood zelfs beide voor de prijs van 9,95 euro. De cadeaukaart wordt verpakt in een box van het formaat dat ook wordt gebruikt voor dvd’s. Die heeft een rug, een voor- en een achterkant en is daarmee ideaal voor de boekhandel om in de kast te zetten. De boekhandel moet het ebooq immers gaan verkopen. Zo kan de boekhandel meeprofiteren van de hausse in ebooks. Voor de consument is het een leuke manier om een ebooq of luisterboek cadeau te doen of te krijgen.

Hoe verhoudt het ebooq zich tot producten die jij al eerder op de markt gebracht hebt zoals de eBookstick en het krasboek?

Ik heb eerder dit jaar een proef gedaan met het krasboek: een kaart met een krascode voor het ebook. Maar de consument ziet daar de waarde niet van, ziet het als een folder. Van plastic cadeaukaarten weet de klant inmiddels wel de waarde in te schatten. Kijk maar eens hoe vol winkels als Primera, Albert Heijn en Media Markt er mee hangen.

Het verschil met onze eBookstick is dat de titels daar ‘vast’ op staan en dat je er voor 19,95 euro vijf tegelijk koopt op een usb-stick. Een ebooq zal waarschijnlijk goed zijn voor twee ebooks en/of luisterboeken.

Kan je al iets zeggen over komende ebooqs?

Hun verloedere me taal is de eerste van de reeks ebooqs, die begin volgend jaar zal worden uitgebreid. De bedoeling is titels uit te brengen onder meer op basis van auteurs. Met het ebooq van bijvoorbeeld Lydia Rood kun je dan kiezen uit al haar ebooktitels (nu wel 20). Maar kiezen doe je pas op de site. Dat is handig als je zo’n ebooq cadeau geeft en niet precies weet wat de ontvanger al van een auteur heeft gelezen.

Bovendien krijg je zo het overzicht van alle werken van die schrijver. Dat vinden uitgevers ook leuk. Ik ben in gesprek met diverse uitgevers die op deze manier hun auteurs onder de aandacht willen brengen. Overigens heeft de Wereldomroep al 500 ebooqs van Hun verloedere me taal gekocht als relatiegeschenk. Lydia Rood heeft de taalcolumns uit het boek namelijk voor de Wereldomroep gemaakt.

Wanneer wordt het eerste ebooq op de markt gebracht?

Het eerste ebooq ligt nog deze maand in de winkel. Elke boekwinkel kan hem bestellen. Het ebook en luisterboek van Hun verloedere me taal zijn ook los te koop als download voor 9,95 euro per stuk.

ebooq


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER