Een derde van de smartphone- en tabletbezitters heeft de afgelopen maand nieuws-applicaties gedownload, blijkt uit een onderzoek van Nielsen onder Amerikaanse consumenten. 19 procent heeft voor een of meer van deze apps betaald. De categorie nieuws staat hiermee op de vijfde plek van populaire applicaties.
De categorie games staat zoals verwacht op de eerste plek. 68 procent van de mobiele gebruikers heeft een of meerdere game-apps gedownload, 35 procent heeft daar ook voor betaald. Na games, navigatie, muziek en social media komen nieuws-apps. 33 procent van de ondervraagde smartphone- en tabletbezitters heeft een applicatie uit deze categorie gedownload. Bij 16 procent waren dit zowel betaalde als gratis apps, 3 procent heeft enkel betaalde nieuws-apps gedownload en 14 procent enkel gratis.
23 procent van de smartphone- en tabletbezitters maakt ook gebruik van boeken-apps op hun apparaat. Bij 3 procent gaat het enkel om betaalde boeken-apps, 10 procent downloadt zowel betaalde als gratis apps en 10 procent kiest enkel voor de gratis applicaties.
Volgens Nielsen is er een markt voor applicaties die gratis zijn en gefinancierd worden door advertenties: 51 procent van de consumenten zegt genoegen te nemen met advertenties in apps wanneer dat betekent dat de content daardoor gratis is.
(Via: Poynter.)