In New York is een initiatief gestart tegen de ereader. CoverSpy maakt via Twitterupdates kenbaar wat mensen lezen in de metro. Er wordt getwitterd wat de titel van een boek is en wat voor persoon het papieren boek leest.
In de bio van het Twitter account staat: “A team of publishing nerds hit the subways, streets, parks & bars to find out what New Yorkers are reading now.” Zo twitterde “CoverSpy” bijvoorbeeld het volgende:
“Eclipse (library edition), Stephenie Meyer (F, 20s, dark curly hair, holding book xing 55th at Broadway) http://bit.ly/bv1IJv #coverspy”
Achter CoverSpy zit het non-profit tijdschrift Slice Magazine. De reden van het opstarten van “CoverSpy” is dat het volgens art director Amy Sly een treurige bedoening wordt als alle boekenkaften plaats moeten maken voor de lege achterkanten van ereaders. Sly zegt vrij vertaald:
“Het is altijd grappig om te zien wat iedereen leest en het is zeker interessant dat het gelezen boek niet altijd de bestseller van dat moment is.”
Sommigen zien echter een voordeel in het lezen op een ereader: de anonimiteit. Niet iedereen hoeft te weten wat je aan het lezen bent. Een duidelijk voorbeeld van die anonimiteit is dat Bloomsbury bijvoorbeeld een volwassen versie van de Harry Potter boeken heeft gemaakt met een non-descripte kaft, zodat volwassenen het boek konden lezen, zonder dat ze met een kinderboek gezien werden. Bovendien zijn de romantische en erotische boeken de eerste grote succesverhalen van de ereader: je kunt ze lezen zonder dat iemand het ziet.
(Via: Teleread.)