De Amerikaanse boekwinkelketen Barnes & Noble blijft investeren in het merk Nook, ook al vallen de resultaten met de ereaders en tablets tegen. Het bedrijf heeft het eigen selfpublishing-platform Pubit! omgevormd naar het nieuwe Nook Press. Hierin krijgen uitgevers en auteurs nog meer mogelijkheden om hun eigen boeken via de Nook te verkopen.
Volgens Barnes & Noble groeit het aantal titels dat via selfpublishing wordt aangeboden elk kwartaal met 24%. 30% van de Nook-klanten koopt maandelijks wel eens een ebook dat door een auteur zelf wordt uitgegeven. Van de totale Nook-boekenomzet is 25% afkomstig van selfpublishers. Gezien die aantallen is het geen verbazingwekkende stap dat Barnes & Noble nog meer op zelf uitgevende auteurs inzet.
Op het nieuwe Nook Press kunnen auteurs snel en makkelijk hun eigen boeken beschikbaar maken. Ze krijgen er toegang tot uitgebreide verkoopstatistieken. Daarnaast zijn er andere opties, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om samen te werken aan een boekproject. Nook Press is een voortzetting van de dienst Pubit!, dat 2,5 jaar geleden werd gelanceerd.
Nook Press staat momenteel enkel nog open voor Amerikaanse auteurs en kleine uitgevers. Omdat Barnes & Noble ook internationale plannen heeft, zal dit waarschijnlijk in de toekomst uitgebreid worden.