‘Overgang naar digitaal zal omzet uitgevers raken’

0

Uitgevers zullen hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met omzetverlies wanneer de markt steeds meer overstapt naar digitale boeken. Dat stelde Victoria Barnsley, CEO van uitgeverij HarperCollins, deze morgen tijdens een lezing op de eerste editie van een nieuwe ereading-conferentie in Londen, het World e-Reading Congress.

Barnsley verwacht dat uitgevers het moeilijk gaan krijgen om de verliezen in omzet van gedrukte boeken goed te maken met de verkoop van ebooks. “Alles wijst erop dat consumenten verwachten dat ebooks aanmerkelijk lager geprijsd zijn dan fysieke boeken. Er is geen makkelijke manier om ebooks hoog op de verkooplijsten te krijgen, behalve door sterke prijsverlagingen.” Wanneer uitgevers dus niet in staat zijn om significant meer ebooks te verkopen, dan zullen ze dat gaan merken in hun omzet.

“In boekwinkels bepalen andere factoren mee of een boek een succes wordt, zoals het uiterlijk of aanbevelingen van boekverkopers. De meeste van deze factoren zijn afwezig in een online omgeving,” beargumenteerde Barnsley. “Dus is het niet verrassend dat naam en prijs de beslissende factoren worden.”

Volgens Barnsley is het uiteindelijk de consument die bepaalt op welk niveau de prijs van een ebook zal terechtkomen. “En dan alleen weten we of de ebookhandel levensvatbaar is.” Het hoofd van de Britse afdeling van uitgeverij HarperCollins gaf uitgevers als aanbeveling mee om te differentiëren met digitale producten, bijvoorbeeld door korte ebooks en verrijkte ebooks aan te bieden, en andere modellen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld abonnementsdiensten of uitleenmodellen.

Volgens haar is het echter het meest van belang dat uitgevers naar de consument luisteren. Tot nu toe zouden uitgevers de lezers vooral gezien hebben als “kopers van content”, terwijl ze juist kunnen helpen om een boek of schrijver bekend te maken in hun netwerk. “En we moeten producten maken – noem ze boeken, als je wilt – waarmee ze direct met de schrijver in contact kunnen komen.”

(Via: The Bookseller.)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in