“Amazon verliest snel terrein op ereadermarkt”

0

Amazons dominantie in de digitale boekenwereld zal binnenkort ten einde zijn. Althans, dat vermoedt analist Paul Santos in een blog op de website Seeking Alpha. Zowel de verkoop van de eInk-Kindles als de Kindle Fire is het laatste kwartaal enorm ingezakt, blijkt uit diverse bronnen. Volgens Santos een teken dat digitaal lezen naar andere platforms en ecosystemen verhuist.

Amazon introduceerde in november 2011 twee nieuwe eInk-ereaders en de Kindle Fire, een 7-inch LCD-tablet. Santos berekende dat het bedrijf tot dan toe zo’n 7 miljoen schermen per kwartaal bestelde bij de leverancier van de eInk-schermen. Het kwartaal na de lancering kwam er echter praktisch geen bestelling meer binnen. Hierdoor moest leverancier E Ink Holdings voor het eerst in twee jaar een verlies rapporteren. Scott Liu, CEO van dat bedrijf, zei eind april al: “Onze grootste klant was te optimistisch in het laatste kwartaal van verleden jaar en bestelde te veel. Vervolgens bestelde deze klant bijna niets in het volgende kwartaal.”

Volgens Santos betekent dit dat de verkopen van ereaders van Amazon met minstens 75% gedaald moeten zijn in die periode. Uit eerdere cijfers van onderzoeksbureau IDC bleek al dat ook de verkopen van de Kindle Fire na het laatste kwartaal van 2011 flink gedaald waren, ook met meer dan 75%.

Hieruit blijkt, zo redeneert Santos, dat Amazons pogingen om de dominantie van Google en Apple op de tabletmarkt te evenaren nu al mislukt zijn. Ook is het een bewijs van het mislukken van Amazons strategie om de ereadermarkt te blijven domineren. Santos: “Dit is een volgende ontwikkeling die de overgang van digitaal lezen bewijst van Amazons besloten systeem naar een bredere groep apparaten.”

(Via Seeking Alpha)

Vorig artikeliPad-boek Annie M.G. Schmidt even in prijs verlaagd
Volgend artikelNieuwe website voor Gecko Covers

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in