Wel of geen ebooks uitgeven? Ingebed in het reguliere uitgeefproces van het papieren boek of als compleet onafhankelijk proces? Veel uitgevers worstelen met onder andere deze vragen. De razendsnelle ontwikkeling die digitaal lezen doormaakt, maakt het belang van een keuze in elk geval evident.
Dat ebooks een steeds groter deel van de totale verkoop van boektitels zullen beslaan, is geen nieuws. Maar welke titels daarbij wel geschikt zijn voor een uitgave als ebook en welke niet, blijft de vraag. In een branche die zo in ontwikkeling is, is het logisch dat er verschillende keuzes gemaakt worden. De toekomst zal uitwijzen welke keuze voor welke uitgever het beste is.
Zo heeft Uitgeverij Dorchester uit de Verenigde Staten, de oudste uitgeverij op het gebied van paperbacks, besloten alleen nog maar digitaal uit te geven. Alle titels zullen voortaan alleen nog maar uitkomen als ebook en niet meer in print. De uitgeverij had flink last van de recessie en zag vorig jaar een groot verlies op de balans. Door alleen nog digitaal uit te geven, verdwijnen (deels) de kosten van productie en transport. De enorme groei van ebooks en de gelijktijdige afname van de verkoop van paperbacks heeft Dorchester doen besluiten om zo snel mogelijk over te schakelen.
Daarentegen zijn er ook uitgevers die juist helemaal niets moeten hebben van ebooks. De nieuw opgerichte uitgeverij Inprint Books maakt promotie met het feit dat ze juist géén ebooks uitgeven. In een serie van drie filmpjes laten zij zien wat volgens hen de voordelen van het papieren boek ten opzichte van een ebook zijn. Hierin komen de gebruikelijke clichés voorbij: een ebook ruikt en voelt niet zo lekker als een papieren boek, je kunt een ebook niet in bad lezen en met ebooks kun je geen boekenkast vullen om mee te pronken bij je visite.
Ondanks het feit dat Inprint Books gebruik maakt van dergelijke clichés hebben zij wel een punt. Er zal voorlopig zeker een (grote) groep mensen zijn die de voorkeur blijven geven aan een papieren boek boven een ebook. Er zijn zoveel verschillende soorten boeken; bij elke soort zal bekeken moeten worden wat de juiste uitgeefvorm is: als papieren boek in verschillende kwaliteiten, als zwart-wit ebook geschikt voor de eInk ereader, als multimediaal ebook geschikt voor tablets, eventueel gecombineerd met een gratis te downloaden .txt of PDF-bestand, een combinatie van papier en ebook, de mogelijkheden zijn talrijk. Elke uitgever zal op dit punt slimme keuzes moeten maken en doen ze dit goed, dan krijgt elke soort lezer ook de keuze die bij hem of haar past.
Update: eReaders.nl bezoeker Marc wijst ons er terecht op dat Inprint Books geen bestaande uitgeverij is. Wanneer men op een ‘Buy Now’-link klikt, verschijnt de volgende boodschap:
“Unfortunately, Inprint books aren’t really for sale. In fact, Inprint isn’t even a genuine book publishing label – Inprint was created by me, Matthew Young as part of my graduation project at university (I’m studying Graphic & Communication Design at the University of Leeds).However, I am hugely passionate about books, and especially book design, and there’s a tiny chance that perhaps one day I might just turn Inprint into a real book publishing company, perhaps.”
Desondanks blijft het een feit dat elke uitgever een duidelijke keuze dient te maken.
Bron: ReadWriteWeb