Hardcover-prijzenoorlog door lage ebookprijs in VS

0

In Amerika is een ware prijzenoorlog ontstaan tussen Walmart, Sears en Amazon. Deze prijzenoorlog draait om de hardcover boeken, maar is ontstaan door de lage prijs die gevraagd wordt voor ebooks. Deze prijzen oorlog startte op 15 oktober.

Walmart kondigde aan dat verschillende bestsellers via reservering niet meer dan tien dollar te verkopen, met gratis verzending. De adviesprijs van de hardcovers ligt tussen de 25 en 35 dollar. Onder de bestsellers zitten onder meer de biografie Going Rogue van Sarah Palin, en Under the dome van Stephen King.

Dezelfde dag nog verlaagde Amazon de prijs naar 9 dollar. Walmart nam de prijs over en zakte enkele dagen later naar $8,99. Warenhuis Target volgde en bood de bestsellers aan voor $8,98. Walmart nam deze prijs opnieuw over.

Sears volgde een andere tactiek: de bestsellers kostten daar $17,98, maar men kreeg bij aanschaf een waardebon van 9 dollar, die niet per se bij Sears zelf hoefde te worden ingeleverd. De bestsellers van de reeds genoemde King en Palin, maar ook Michael Crichtons Pirate Latitudes, John Grishams Ford County en Barbara Kingsolvers The Lacuna liggen feitelijk voor niets in de schappen.

De oorlog startte feitelijk al met de introductie van de Kindle in 2007, toen Amazon ebooks ging verkopen voor $9,99. Daardoor kreeg de verkoop van ebooks en de Kindle ereader een enorme boost. Bij de introductie van Dan Brown’s The lost symbol liep de verkoop van het ebook harder dan de hardcover in Amazons online winkel. De concurrentie moest iets doen.

Sommige uitgevers reageerden door een ebookversie later op de markt te brengen dan de hardcover versie. Zo is het papieren boek van Stephen King vandaag al verkrijgbaar; de ebookversie komt pas op 24 december uit. Andere uitgevers in de bestseller lijst waar de prijzenoorlog zich op afspeelt hebben gekozen voor een gelijktijdige release.

David Young, directeur van de Hachette Book Group, zei te vrezen voor alle partijen in het boekenvak. Zelfstandige boekhandels en grote ketens hebben de inkomsten uit bestsellers nodig om te kunnen overleven. Uitgevers kunnen geen nieuwe auteurs meer lanceren omdat de prijzen van deze hardcovers wel hoger zullen liggen dan de bestsellers. Uiteindelijk, zegt Young, is ook het publiek de pineut omdat er nog maar op heel weinig plaatsen boeken te koop zijn. Dit zal gebeuren als grote partijen die het zich kunnen veroorloven boeken onder de hardcover prijzen gaan aanbieden.

De American Booksellers Association stuurde een week na het begin van deze prijzenoorlog een een brief naar het ministerie van justitie: een winkelier die een boek van 35 dollar verkoopt voor maar $8,50 is schuldig aan illegale prijspolitiek. Door die politiek probeert hij controle over de markt te krijgen. De ABA beschuldigde Walmart en Amazon van het “devalueren van het concept boek”. Het einde van het verhaal is dat deze strijd kan leiden tot heel veel nevenschade. De ABA vraagt om onderzoek: niet alleen naar deze illegale prijspolitiek, maar ook naar de verkoopprijzen van ebooks, die heel veel verlies opleveren.

(Via: Boekblad 20, jaargang 176, p. 7)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in