Grote Nederlandse tijdschriften hebben klein online bereik

169
0
DELEN

Uit een recent rapport van het Amerikaanse onderzoeksbedrijf Affinity blijkt dat zo’n vijftien Amerikaanse magazines, waaronder The Economist, New York Magazine en Wired, online tegenwoordig meer lezers bereiken dan met hun gedrukte uitgaves. Naar aanleiding daarvan onderzocht online consultant Sanne Walvisch de situatie op de Nederlandse tijdschriftenmarkt.

In de top 25 van grootste Nederlandse magazines is Viva het enige merk waarvan het digitale bereik (1.121.442 unieke bezoekers per maand) groter is dan het printbereik (589.000). Na Viva, hebben Autoweek en Voetbal International de drukst bezochte tijdschriftenwebsites.

Walvisch stelt vast dat de vijf grootste bladen – Libelle, Veronica Magazine, Margriet, Elsevier en Donald Duck – online een beperkt bereik hebben. Terwijl de gedrukte Libelle wekelijks 2.290.000 mensen bereikt, heeft de website minder dan 500.000 unieke bezoekers per maand. Van de grote vijf doet enkel Elsevier het relatief goed. Maandelijks bereikt het opinieweekblad online nagenoeg even veel mensen (699.170) als met één printeditie (714.400).

Verder concludeert de onderzoekster dat de grootste tijdschriftenwebsites ook het grootst aantal volgers hebben op sociale netwerksites. Algemeen genomen scoren de glossy maandbladen goed op Facebook, en de weekbladen (Viva, Libelle, Donald Duck, Flair en Margriet) op Hyves. ‘Natuurlijk is het op een rijtje zetten van fans en volgers slechts een beperkte weergave van het succes van tijdschriften op sociale netwerksites’, weet ook Sanne Walvisch. ‘Het geeft immers geenszins weer in hoeverre het de bladen lukt om écht de interactie met de achterban aan te gaan.’

Op de website Marketing Facts kan je de resultaten van het onderzoek door Sanne Walvisch meer in detail bekijken. Voor dit onderzoek baseerde zij zich op online bereikcijfers van STIR en printbereikcijfers van NOM. Er werden geen bereikcijfers van mobiele apps opgenomen in het onderzoek, aangezien deze cijfers vaak nog niet openbaar gemaakt worden.

(Via: Marketing Facts)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER