Yahoo wil ebooks goedkoper maken door advertenties

0

Internetbedrijf Yahoo heeft een tweetal patenten aangevraagd op technieken om advertenties in ebooks te verwerken. De lezer zou hierbij kunnen aangeven hoeveel reclame-uitingen het boek mag bevatten, waarbij de prijs varieert naar mate van het aantal advertenties.

De advertenties zelf zouden afhankelijk worden van het boek waarin ze staan. Zo zou een boek met daarin jonge personages een advertentie voor cola kunnen bevatten, waarbij de advertentie de lezer verleidt om een glas cola tijdens het lezen van het boek te drinken. Ook wil Yahoo technieken inzetten om andere soorten contextgerelateerde advertenties dynamisch tijdens het lezen te genereren.

De focus van de patenten van Yahoo ligt op het koppelen van de hoeveelheid advertenties aan de prijs die de lezer voor het boek dient te betalen. Hoe meer advertenties de lezer bereid is om toe te staan, hoe groter de korting op het boek. Bij een groot aantal advertenties zou het boek dan zelfs gratis kunnen worden.

Daarnaast zou ook het type advertentie een weerslag op de prijs kunnen hebben. ‘Goedkopere’ reclame, bijvoorbeeld voor tandpasta, zou de prijs van een boek sterk naar beneden halen, terwijl advertenties voor meer passende producten minder invloed op de prijs zou hebben.

De techniek die Yahoo patenteert zou niet alleen voor een enkel ebook moeten gelden, maar zou verfijnd kunnen worden wanneer de lezer meer ebooks leest die van advertenties voorzien zijn.

Yahoo vroeg de patenten in 2010 aan, maar het is nog niet bekend wat het bedrijf hiermee wil gaan doen. Tot nu toe is Yahoo nog niet erg actief in de ebookmarkt.

(Via BBC)

Schets van de advertenties in ebooks:

Vorig artikelDe Pers gaat digitaal verder als De Nieuwe Pers
Volgend artikelApple en uitgevers aangeklaagd om illegale prijsafspraken ebooks

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in