Facebook brengt steeds meer bezoekers naar nieuwssites

0

De sociale netwerksite Facebook blijkt steeds belangrijker te worden voor het trekken van bezoekers op nieuwssites. Doordat veel gebruikers van Facebook nieuwsberichten met elkaar delen en aan elkaar aanbevelen groeit het belang van Facebook voor uitgevers, zo concludeert Pew Research Center op basis van onderzoek.

Facebook was verantwoordelijk voor gemiddeld 3 procent van het verkeer van de 21 nieuwssites die hun gegevens beschikbaar stelden – waaronder CNN, The New York Times en USA Today. Vijf van deze 21 websites kregen 6 tot 8 procent van hun bezoekers via Facebook.

Deze bezoekers kwamen daar doordat vrienden van hen een link deelden of op de ‘like’ knop drukten, die steeds meer websites naast hun artikelen plaatsen.

Het effect van Facebook is nog klein vergeleken met het verkeer dat afkomstig is van Google News, dat verantwoordelijk is voor zo’n 30 procent van het totaal.

Maar volgens de onderzoekers zijn de aantallen van Facebook relevanter, omdat deze bezoekers afhankelijk zijn van de voorkeuren van hun sociale contacten, terwijl Google een geautomatiseerd systeem gebruikt voor het genereren van een nieuwsoverzicht.

Tegelijkertijd blijkt dat de invloed van Twitter niet zo heel groot is. De grote nieuwssites krijgen nog geen 1 procent van hun bezoekers via deze microblog-dienst. Onder de onderzochte sites kreeg alleen de Los Angeles Times meer bezoekers via Twitter dan via Facebook. Overigens is niet bekend of bezoek via Twitterclients als Tweetdeck meegerekend is in het onderzoek.

(Via: USA Today.)

Vorig artikelDrie Franse uitgevers beginnen rechtszaak tegen Google
Volgend artikelWat is een ACSM-bestand?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in