Vorige week werd een nieuwe tablet voor het eerst aan het publiek getoond. Het gaat om een tablet die speciaal voor de educatieve markt ontwikkeld is. De Kno heeft twee grote 14,1 inch LCD-aanraakschermen, wifi, bluetooth, 16GB geheugen en een batterijduur van 6-8 uur.
De ontwikkelaars van de Kno hebben onderzocht waarom tablets en ereaders tot nu toe niet zijn doorgebroken op de educatieve markt en constateerden dat de techniek nog geen betere ervaring dan gedrukte boeken biedt. Met de Kno hopen ze daar verandering in te brengen.
Studenten willen graag meerdere pagina’s tegelijk zien, tekst onderstrepen en aantekeningen toevoegen. Op huidige ereaders en tablets is dat grotendeels nog niet mogelijk of werkt het niet goed genoeg. Doordat de Kno twee schermen heeft, kunnen studenten makkelijker meerdere documenten tegelijk openen. Gecombineerd met het aanraakscherm biedt de Kno volgens de makers een acceptabel alternatief voor gedrukte boeken.
Inmiddels heeft het gelijknamige bedrijf Kno afspraken gemaakt met vier grote Amerikaanse uitgevers van lesmateriaal – Pearson, McGraw-Hill Education, Cengage Learning en Wiley – om content aan te leveren. Het bedrijf wil de tablet voor het eind van het jaar op de markt brengen en begint in de herfst met enkele tests.
De Kno moet volgens de makers voor minder dan duizend dollar verkocht gaan worden. Het apparaat is wel wat aan de zware kant: het weegt zo’n 2,5 kilo. Dichtgeklapt is hij net iets meer dan 2,5 centimeter dik.
Het zou een uitkomst zijn indien er e-readers op de markt kwamen met een dubbel scherm, zodat je twee pagina’s voor je hebt, net zo als bij een boek. Dit geeft meer gemak bij het lezen (je ziet de bredere context) en meer overzicht bij het teruglezen (wat je bij intellectuele teksten telkens doet). Ook moet het formaat dat zijn van een gemiddeld boek, dus vooral niet te klein, want dat is vermoeiend. Wat is het toch merkwaardig dat men op dit gebied zoveel moeite heeft om gebruikersvriendelijke producten op de markt te brengen. De opgave is eenvoudig om een reader uit te brengen bij het gebruik waarvan je vergeet dat het een reader is en het gevoel kunt hebben van een gewoon boek. Dat is toch niet al te moeilijk?