Gratis ebook ter promotie werkt

179
0
DELEN

De laatste nieuwe promotietrend op ebookgebied is het gratis ebook. Maar er zit een klein addertje onder het gras: het gratis ebook is vaak een eerste deel van een reeks die uit meerdere boeken bestaat en dient als lokkertje zodat je de rest ook zult kopen. En het blijkt dat het werkt.

Dat het werkt blijkt uit cijfers van Random House’s fantasy serie Temeraire van Naomy Novik. Nadat het eerste deel gratis werd aangeboden, schoot de verkoop van de overige delen met 1000 procent omhoog. Scott Shannon van Random House zei dat het een fenomenaal succes is geworden. Op deze manier laat je mensen kennis maken met een auteur, zodat ze andere ebooks van hem of haar gaan kopen. “Op de lange termijn zullen we echter wel de markt moeten beschermen: het kost tijd en moeite om een boek te schrijven.”, zegt Shannon.

Consumenten houden van gratis, maar uitgevers zien dit vooral als een experiment. Deze ebooks worden dan ook uit de bestseller lijsten gehouden om die niet te vervuilen. Een van de schrijvers die onderdeel is van het experiment zegt dat hij veel e-mails krijgt waarin lezers zeggen dat ze hem nooit zouden hebben gelezen als zijn eerste boek niet gratis was geweest. “Dat is heel egostrelend, maar ik ben wel enigszins bezorgd: er zijn zoveel gratis ebooks, dat je je hele ereader ermee kunt volstoppen, zonder ook maar een ebook te hoeven kopen.” zegt Joseph Finder, auteur van Paranoia en Vanished.

(Via: Teleread.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER