In Amerika is onderzoek gedaan naar wat mensen nu in hun ereader willen hebben. De conclusies: internet, email en lange batterijduur. Het grootste merk op ebook gebied in de VS is Amazon.
Bijna de helft (45,5%) van de onderzochte ereader eigenaren besteedt tussen de $9 en $20 per maand aan ebooks. Zo’n 11 procent van de ondervraagden gaf aan binnen het jaar een ereader te willen kopen. Men gaf ook aan dat er bij een volgende ereader aankoop wel internet connectiviteit en e-mail op het apparaat moest zitten. Ook zou de volgende ereader een langere batterijduur moeten hebben. Een ereader heeft op dit moment een batterijduur van ongeveer twee weken. Kennelijk vinden de onderzochte Amerikanen dit niet lang genoeg.
Gisteren kwam Bol.com met cijfers na twee weken ebook- en ereaderverkoop. In de eerste tien dagen zijn ruim 1500 ereaders verkocht en ruim 2000 digitale boeken. Daniel Ropers, CEO van Bol.com, heeft zijn verwachtingen drastisch bij moeten stellen ten gunste van de verkoop. Hij verwacht dat enkele tienduizenden Nederlanders digitaal lezen zelf willen gaan ervaren het komende jaar.
Hoeveel ereaders er in totaal in Amerika verkocht zijn, is onduidelijk. Amazon doet geen uitspraken over hoeveel Kindles er precies verkocht zijn. De enige cijfers die bekend zijn, zijn schattingen van analisten. De meest recente schatting staat op een totaal van 1 miljoen.
(Via: Reuters.)