Nadat kranten- en tijdschriftenuitgevers zich aan het begin van het jaar massaal op de iPad stortten, richten velen hun pijlen nu op de Samsung Galaxy Tab die binnenkort internationaal op de markt verschijnt. Onder andere de New York Times en de Wall Street Journal ontwikkelen applicaties voor deze Android-tablet, in de hoop hun lezerspubliek te vergroten.
Naar de komst van de Samsung Galaxy Tab wordt door velen uitgekeken, deels omdat het apparaat draait op het relatief open Android-platform. Verwacht wordt dat er na de lancering van Samsungs tablet nog veel meer tablets met Android op de markt zullen komen.
Uitgevers zien een samenwerking met fabrikanten van tablets steeds meer als noodzakelijk om een toekomstig lezerspubliek aan zich te kunnen blijven binden. Naast de Samsung Galaxy Tab staat ook de PlayBook van RIM in de belangstelling. Fabrikanten zijn daarbij zelf ook geïnteresseerd in een samenwerking met uitgevers, omdat dit hen de mogelijkheid geeft zich te onderscheiden van de populaire iPad. Sommige makers van tablets beloven de naam van de uitgevers in reclame te betrekken wanneer die uitgevers speciaal voor hun apparaat applicaties ontwikkelen.
De New York Times, Wallstreet Journal en USA Today ontwikkelen momenteel apps voor de Galaxy Tab. In bepaalde gevallen zullen die applicaties volgens berichten op het apparaat voorgeïnstalleerd zijn. Uitgevers zijn daarnaast ook aan het nadenken over abonnementsmodellen voor de nieuwe apps.
Veel uitgevers zoeken hun toevlucht tot de ontwikkeling van applicaties in hun zoektocht naar een manier om geld te kunnen blijven vragen voor artikelen. Voor de iPad lijkt die strategie te werken. Geschat wordt dat bijvoorbeeld de applicatie van USA Today al een miljoen keer gedownload is en de app van de Wall Street Journal zo’n 650.000 keer.
(Via: Wall Street Journal.)