De Boekenbol-app van Bol.com is standaard voorgeïnstalleerd op Samsung-toestellen en het is niet mogelijk om de app te verwijderen. Daarom heeft de app in de Android Market veel kritiek ontvangen.
In de Android Market heeft de app veel negatieve gebruikersrecensies gekregen. Niet alleen is de app onverwijderbaar, hij staat ook niet aangegeven bij app-beheer maar is alleen te vinden bij de systeemapps en wordt opgeslagen onder een andere naam, namelijk DigiLezen. Veruit de meeste gebruikers geven daarom één-ster recensies met een gemiddelde waardering van een 2,2. “Ongevraagd geïnstalleerd en niet te verwijderen. Dat kan echt niet. Zo ga je duidelijk minder echte boeken verkopen. Slecht voor je naam Bol!”, schreef Arjen in zijn gebruikersrecensie. Elbo is ook ontevreden: “Ik heb niets tegen bol maar wel tegen apps die me opgedrongen worden. Samsung, ik wil hier vanaf!!!!!”
ICT-nieuwswebsite Webwereld nam contact op met Bol.com. Pr-manager van Bol.com, Maurice Nieuwland, verwees echter door naar Samsung. Bol.com is namelijk van mening dat Samsung verantwoordelijk is voor verwijderproblemen van de app omdat het bedrijf de app standaard heeft geïnstalleerd op alle producten.
Vivian Peters, woordvoerster van Samsung, bevestigt tegenover Webwereld dat de app standaard op Samsung-producten staat. “Dit vloeit voort uit een contract met Bol.com om deze app aan te bieden op nieuwe producten. Wij zijn ermee bekend dat het verwijderen van de app problemen oplevert bij gebruikers, maar dat is een keuze van ons als fabrikant.” Zij legt uit dat het wel mogelijk is om het icoontje van de app naar de prullenbak te verplaatsen maar dat de app wel op het apparaat blijft staan. Volgens haar is het bedrijf niet van plan om dit in de nabije toekomst te veranderen.
De slogan van de Boekenbol-app geldt dus blijkbaar heel letterlijk voor eigenaren van Samsung-producten: “Met de Boekenbol app van bol.com heb je altijd en overal toegang tot je digitale bibliotheek.”
(Via: Webwereld)