Onderzoeksbureau IHS iSuppli beweert dat Amazon de nieuwe 79 dollar kostende Kindle met verlies verkoopt. Deze ereader is goedkoper dan de gewone Kindle van 109 dollar vanwege de reclameboodschappen die op het scherm verschijnen. Volgens een rapport van het onderzoeksbureau is Amazon bereid om meer dan 5 dollar verlies te maken op elke verkochte ereader.
IHS iSuppli heeft geanalyseerd hoeveel het kost om een Kindle te produceren en is tot de conclusie gekomen dat de kosten 84,25 dollar bedragen. De totale materiaalkosten komen volgens het onderzoeksbureau neer op 78,59 dollar en hier komt nog 5,65 dollar productiekosten bij. Andrew Rassweiler, directeur van iSuppli legt uit dat deze analyse een schatting is en dat niet rekening is gehouden met alle kosten. In de calculatie zijn bijvoorbeeld de vervoerskosten en de kosten van softwareontwikkeling niet opgenomen. Kortom Amazon verliest nog meer dan de berekende 5 dollar per ereader.
Amazon past de prijsstrategie toe met als doel om winst te maken met advertenties en de verkoop van content via het apparaat. “Dit is een gesubsidieerd apparaat met reclames die geld opleveren voor het bedrijf om de productieprijs te compenseren zodat Amazon ruime winstmarges behaalt,” aldus Rob Enderle, analist van The Enderle Group.
Niet alleen past Amazon deze prijsstrategie toe bij de Kindle maar ook bij de Kindle Fire. De tablet wordt zelfs met een groter verlies verkocht van 10 dollar. Met de Kindle Fire kan het bedrijf namelijk meer winst maken omdat de tablet de gebruiker in contact brengt met nog meer content en diensten van Amazon.
“Dit concept is nieuw en ik verwacht dat andere bedrijven snel zullen volgen”, aldus Enderle.
(Via: MainStreet)