Als ebooklezers de prijs bepalen

0

Mark Coker, directeur van Smashwords.com, heeft onderzocht wat er gebeurt met ebooks als klanten mogen bepalen wat ze ervoor betalen. Smashwords geeft auteurs de mogelijkheid om zelf de prijs te bepalen van hun ebook, maar er is eveneens de optie om de klant te laten kiezen. Als de klant mag kiezen, betaalt ongeveer 15% van kopers voor een ebook.

Als auteurs voor de laatste optie kiezen, dan kan de lezer ervoor kiezen het ebook gratis te nemen of er $0,99 of meer voor te betalen. Deze keuze bestaat al sinds het begin van Smashwords, twee jaar geleden. Intern noemen de mensen van de website het de “Radiohead pricing” omdat het afgeleid is van de band Radiohead die dit systeem op hun eigen muziek-cd “In rainbows” toepaste in 2007.

Radiohead heeft echter nooit laten weten hoeveel mensen er betaalden voor het album en wat de gemiddelde prijs was die betaald werd. Het album werd wel binnen korte tijd nummer 1 in de hitlijsten.

Smashwords geeft wel wat informatie vrij over de 353 meest recente aankopen van ebooks waarbij de auteur voor dit prijssysteem heeft gekozen. Van de 353 kopers kozen er 299 om het ebook gratis te downloaden, 54 mensen betaalden voor het ebook. Dat is gelijk aan 15,2% van de kopers. De prijs die de 54 mensen betaalden, is door Coker onder de loep genomen.

De prijzen die betaald werden, varieerden van het minimum van $0,99 tot $12,42. De gemiddelde prijs die werd betaald was $3,20. De meeste mensen betaalden $3,20. In de grafiek kun je zien dat de prijzen die betaald werden, redelijk evenwichtig zijn verdeeld.

Coker heeft ook de gemiddelde prijs inclusief de 299 gratis downloaders berekend: het gemiddelde komt dan op $0,49 voor een ebook.

In deze data is niet het positieve effect voor de schrijver berekend die kiest voor het Radiohead model. Mogelijke voordelen die auteurs hebben met het prijsmodel, zijn goodwill van de klant, aankopen van papieren boeken, gratis publiciteit op blogs en in sociale media en een mogelijk grotere fanbase.

Ivo Victoria
Het ebook van Ivo Victoria, Hoe ik nimmer de Ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won, dat bij ebook.nl via dit prijsmodel te koop staat, heeft veel publiciteit gegenereerd. Verschillende blogs schreven erover en de schrijver is ook geïnterviewd door EenVandaag voor een op moment van schrijven nog uit te zenden aflevering.
Er is nog niets bekend over de gemiddelde prijs die voor dit ebook van Victoria is betaald. We houden dit experiment natuurlijk wel in de gaten.

(Via: Smashwords blog.)

Vorig artikelGoogles Superphone nu in Nederland te koop
Volgend artikel“Uitgevers herhalen fouten muziekindustrie”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in