Toename smartphones uitdaging voor mediabedrijven

0

De laatste maanden bezinnen veel grote mediabedrijven zich op nieuwe verdienmodellen voor hun internetcontent. Door dalende advertentie-inkomsten kan het gratis aanbieden van informatie voor veel websites niet meer uit. Een aantal van die bedrijven, zoals News Corp, van Rupert Murdoch, zoekt de oplossing in betaalde toegang tot hun artikelen op het web. De toename van smartphones in de komende tijd zou voor die modellen grote gevolgen kunnen hebben.

Steeds meer mensen gebruiken mobiele telefoons in plaats van desktops of laptops om te internetten. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner worden er in 2012 meer smartphones verkocht dan desktopcomputers. Smartphones maken deel uit van een telecomeconomie die erg verschilt van de wereld van de PC. Daarbij horen ook eigen verdienmodellen.

Een voorbeeld van zo’n verdienmodel is een ‘App Store’. Hiermee kunnen gebruikers gratis of tegen betaling de functies van hun mobiele apparaat uitbreiden. Naar aanleiding van Apple’s initiatief voor de iPhone en de iPod ontstaan er steeds meer van dergelijke online winkels voor mobiele applicaties. In de afgelopen anderhalf jaar werden er meer dan 3 miljard applicaties van de App Store van Apple gedownload. Een deel ervan gratis, een ander deel gemiddeld voor iets onder 1 dollar. Ondanks die lage prijzen van de apps zal deze markt volgens onderzoeksbureau Gartner in 2010 groeien tot zo’n 6,8 miljard dollar.

De verkoop van iPhone-achtige apparaten zal dit jaar met ongeveer 50 procent stijgen tot 250 miljoen smartphones. Het aantal verkochte pc’s stijgt daarentegen maar met 20 procent, tot 366 miljoen. Hans Vestberg, CEO van Ericsson, verwacht dat er tot aan 2020 50 miljard smartphones met internettoegang zullen worden verkocht. “De toegang tot het mobiele web stijgt acht keer sneller dan de toegang tot het internet tijdens de eerste golf van het internetgebruik via de PC,” zo zei Eric Schmidt, CEO van Google, deze week op een conferentie. “Daar zijn grenzen aan, maar die hebben we nog lang niet bereikt.”

In China bezoekt inmiddels meer dan de helft van het totale aantal internetgebruikers – meer dan 384 miljoen – het web vanaf een mobiel apparaat. Binnen vijf jaar zal dat aantal naar verwachting groeien tot 800 miljoen. Binnenkort gaat Taobao, de grootste handelssite van China, onder eigen naam mobieltjes verkopen met voorgeïnstalleerde applicaties om zo meer bezoekers naar hun website te trekken.

Als mensen er aan gewend raken om hun telefoon ook voor andere dingen te gaan gebruiken dan alleen het bellen, zal dat ongetwijfeld grote gevolgen hebben voor mediabedrijven. Wanneer consumenten meer via hun mobiel internetten dan via de computer, kan dat tot dalende bezoekersaantallen op de sites van kranten en tijdschriften leiden. Tegelijk zouden kranten en tijdschriften bezoekers aan zich kunnen binden door zich specifiek te richten op mobiele toegang, bijvoorbeeld door het aanbieden van apps.

Ligt de toekomst van het internet voor een belangrijk deel in mobiele toegang? In China wijst de praktijk dit steeds meer uit. Zou de groei van het aantal smartphones ook in Europa gaan leiden tot een groter gebruik van mobiel internet?

(Via: Reuters.)

Vorig artikelChristelijke boekenbranche afwachtend tegenover ebooks
Volgend artikelTelegraaf richt zich op iPad
Hoi! Ik ben Martijn, freelance webredacteur. Ik ben een fanatiek lezer, zowel vanaf een ereader als van papier. Zelf ben ik in het bezit van een Kindle Paperwhite en een Kobo Glo, maar heb in de loop der tijd ook met veel andere merken kunnen spelen. Behalve op eReaders.nl schrijf ik ook op mijn boekenblog Mustreads.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in