De ebookmarkt is volop in beweging en dit leidt tot verschillende uitdagingen voor uitgevers. Om het ebookbeleid van uitgevers te onderzoeken en de trends op te sporen, hield Aptara een enquête onder ruim 300 respondenten uit de uitgeversbranche, voornamelijk uit het Verenigd Koninkrijk. Op 4 maart 2010 presenteerden zij hun conclusies in het rapport: ‘eBooks- Uncovering their Impact on the Publishing Market’.
Op het moment van bevragen produceerde en distribueerde 53% van alle uitgevers ebooks. Van de uitgevers zonder ebooks in het assortiment gaf 60% aan dat ze in de nabije toekomst wel ebooks gaan uitgeven. De interesse voor ebooks stijgt, omdat de consument vraagt naar meer digitale content en deze vraag alleen maar toeneemt. Er wordt geschat dat in 2018 de verkoop van ebooks die van de papieren boeken zal overstijgen. Tijd voor uitgevers om tot een goede ebookstrategie te komen.
Onzekerheid
Voor veel uitgevers is het echter nog onduidelijk hoe de markt voor ebooks zich zal ontwikkelen. Ebooks zijn een relatief nieuw product en de verschillende potentiële distributiekanalen worden nog niet volledig begrepen en benut. Omdat ebooks nog zo nieuw zijn, is er ook nog geen historische data beschikbaar aan de hand waarvan een uitgever betrouwbare prognoses zou kunnen maken. Deze onzekerheid leidt tot verschillen in beleidsvoering onder uitgevers.
Het benutten van distributiekanalen
Er worden in het rapport twee belangrijke conclusies getrokken met betrekking tot het beleid van uitgevers. Ten eerste maken veel uitgevers onvoldoende gebruik van de beschikbare distributiekanalen. Hierdoor bereiken zij niet de grootste groep potentiële ebooklezers en laat men omzet liggen. Van alle ondervraagde uitgevers gaf 36% aan de ebooks alleen te distribueren via de eigen site, waarmee men gevestigde kanalen als Amazon.com, Barnes & Noble, de Sony eBook Store en iTunes van Apple links laat liggen. Dit is zonde, omdat juist via deze kanalen de grootste afzetmarkt bereikt kan worden.
Focus
Een tweede belangrijke conclusie is dat veel uitgevers ebooks creëren die voor slechts één apparaat of platform geschikt zijn. Hierbij werken veel uitgevers met een inefficiënt productiemodel. Ebooks worden door 65% van de ondervraagden geproduceerd als toevoeging op de papieren versie. Hierbij worden de bestaande werkprocessen van de papieren uitgave opnieuw ingericht om een ebook te produceren. Deze ‘papier-eerst’-strategie leidt tot een defensieve houding waardoor veel uitgevers niet actief reageren op de markt. Het resultaat is dat uitgevers worstelen met het digitaal aanbieden van hun content in een toenemend aantal formaten.
Aptara ziet echter een aantal vooruitstrevende uitgevers de juiste keuzes maken op het gebied van ebooks. Deze uitgevers, die zich voornamelijk in de wetenschappelijke, technische en medische uitgeversbranche bevinden, hanteren een productiebenadering waarin ze de digitale uitgave juist voorop stellen. Zij zorgen ervoor dat hun content platform-, apparaat- en bestandsonafhankelijk aangeboden wordt en kiezen hiermee voor een duurzame strategie. Het zal namelijk nog jaren duren voordat een apparaat of platform de dominante standaard in de industrie is. Met een ‘digitaal-eerst’-strategie kunnen deze uitgevers hun content ook in de toekomst blijven aanbieden.
Smartphones
Het aanbieden van digitale content die apparaatonafhankelijk is, is volgens Aptara ook van belang om tijdig te kunnen inspringen op de trend die (onbewust) is ingezet door de iPhone van Apple. Ondanks dat de iPhone niet speciaal gemaakt is om digitaal op te lezen, wordt de smartphone hier wel in toenemende mate voor gebruikt. Fabrikanten van andere smartphones springen hier gretig op in en bieden de consument steeds meer mogelijkheden op dit gebied. De content van uitgevers zou klaar moeten zijn voor deze belangrijke ontwikkeling in digitaal lezen.
Conclusie
Het kiezen van een duidelijke strategie met betrekking tot het aanbieden van ebooks is volgens Aptara dus belangrijk voor uitgevers. Zij dienen zich te oriënteren op verschillende distributiekanalen om hun afzetmarkt te vergroten en kunnen zich met een ‘digitaal-eerst’-strategie voorbereiden om ook in de toekomst hun content op verschillende apparaten en platforms beschikbaar te maken.
(Via: Aptara.)