De eBookkaart die tussen oktober 2011 en eind januari 2012 aangeboden werd in de Libris-boekhandels, komt niet terug in de rekken te liggen. Maar initiatiefnemers Libris en Ambo|Anthos gaan wel verder experimenteren met ‘tastbare ebooks’.
De eBookkaart – een gezamenlijk initiatief van de uitgeverijen Contact en Ambo|Anthos en de boekwinkelketen Libris – moest van het ebook iets tastbaars maken, zodat het ook in fysieke boekhandels verkocht kon worden. Van oktober 2011 tot januari 2012 werden deze cadeaukaarten met een downloadcode aangeboden in de Libris-winkels. Het ging om een pilot waarmee de initiatiefnemers het consumentengedrag wilden testen.
Hoewel de reacties aanvankelijk positief waren, was ‘het succes van de eBookkaart zeer wisselend’, vertelt Jan van Schoot van Libris Blz. B.V. Daarom zullen de cadeaukaarten niet opnieuw verkocht worden. ‘Het ebook was nog net niet bekend genoeg, het aanbod was te beperkt en de achterliggende techniek vroeg veel aandacht’, beweert Marc Zwartjes van Ambo|Anthos. Hij beschouwt de pilot wel als ‘een zinvolle tussenstap. Voor de pilot wilden we het bewust overzichtelijk en kleinschalig houden, maar nu is de tijd rijp om meer te gaan experimenteren met prijsklasse en assortiment.’
Zowel Libris als Ambo|Anthos gaan de mogelijkheden van ‘tastbare ebooks’ verder verkennen. ‘Via Libris.nl en Blz.nl kunnen consumenten nu bijvoorbeeld een ebook kopen en die via een e-maillink cadeau geven. Zo wordt het cadeaukarakter van het ebook toch benadrukt.’ Ambo|Anthos werkt aan een VBK-breed initiatief, in samenwerking met een grote retailer. ‘Ik kan nog niet zeggen om welke partij het gaat, en ook de vorm is nog niet uitgekristalliseerd’, zegt Zwartjes. ‘Duidelijk is wel dat cadeaukaarten een hoge vlucht nemen in de detailhandel. Op die ontwikkeling willen we inspelen. En daarbij beperken we ons niet alleen tot de boekhandel, maar kijken we breder. Juist op het tastbaar en zichtbaar maken van het ebook in de winkel kwam veel positieve respons. Dat nemen we mee.’
(Via: Boekblad)