Volgens een onderzoek onder bijna 13.000 consumenten worden ereaders en tablets in de nabije toekomst een gewild massaproduct. Op basis van de resultaten concluderen de onderzoekers dat soortgelijke apparaten de ‘MP3-spelers’ van dit decennium worden.
Het onderzoek van The Boston Consulting Group werd uitgevoerd in 14 landen, waaronder Australiƫ, China, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittaniƫ en de VS. De groep ondervraagden was gelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen, allen internetgebruiker en lezer van gedrukte boeken, kranten of tijdschriften.
Van alle ondervraagden is 28 procent van plan het komende jaar een ereader of tablet aan te schaffen. 49 procent denkt dit binnen de komende drie jaar te doen. Als dat ook daadwerkelijk gebeurt, worden ereaders en tablets binnen korte tijd een massaproduct.
Consumenten willen duidelijk meer doen dan alleen lezen met dergelijke apparaten, zo blijkt uit het onderzoek. 66 procent van de ondervraagden geeft de voorkeur aan een multifunctioneel apparaat, terwijl 24 procent een apparaat zou willen waarop je enkel kunt lezen, zoals ereaders als de Kindle en de Sony Readers. Het resterende deel heeft nog geen keuze kunnen maken.
Prijs
De resultaten van het onderzoek tonen dat de massa-acceptatie van multifunctionele apparaten nog wel tegen kan worden gehouden door de prijs. In de VS willen de meeste ondervraagden slechts een apparaat zoals de iPad kopen wanneer de prijs 200 dollar of minder is. Ook de prijs van ereaders zou omlaag moeten, maar minder fors dan die van tablets.
Op het vlak van content voor dergelijke apparaten bleek dat consumenten een grote voorkeur hebben voor keuzevrijheid. Meer dan 80 procent van de ondervraagden die interesse hadden in een ereader of tablet, gaf aan meer content te willen kopen als er meerdere aanbieders beschikbaar zouden zijn. Ook zijn consumenten bereid te betalen voor de levering van content. De deelnemers aan het onderzoek uit de VS willen voor digitale tijdschriften 2 tot 4 dollar betalen, voor ebooks 5 tot 10 dollar. Opvallend is dat de resultaten tonen dat Duitsers voor tijdschriften minder willen betalen en voor ebooks juist meer.
Het onderzoek, uitgevoerd in maart 2010, laat verder zien dat 90 procent van de ondervraagden die van plan zijn binnen drie jaar een ereader aan te schaffen het apparaat voor ebooks wil gebruiken en meer dan 80 procent ook voor het lezen van online kranten en tijdschriften.
(Via: Earth Times en Financial Times.)