Op 26 augustus vorig jaar zette de samenwerking tussen Bol.com en Sony de wereld van digitaal lezen in Nederland op zijn kop. Met een groots opgezette reclamecampagne werd het grote publiek bekend gemaakt met dit fenomeen. Over precies twee weken is dit een jaar geleden, tijd om de balans op te maken.
Sinds de grootste online boekenwinkel zich ook profileerde als ebookaanbieder, is er veel gebeurd op het gebied van digitaal lezen. Zo nam de verkoop van ebooks een vlucht in 2010: in de eerste vier maanden van 2010 werden er al bijna net zoveel ebooks verkocht als in heel 2009, zo’n 100.000. En er zouden volgens het GfK al ruim 50.000 ereaders zijn verkocht tussen november 2009 en juni 2010. Ondanks dat deze cijfers nog schril afsteken tegen de verkoopcijfers van papieren boeken, kunnen we wel stellen dat digitaal lezen in de lift zit.
Aandacht
Ook de aandacht voor het ebook en digitaal lezen in het algemeen nam sterk toe. Vele grote landelijke media hielden én houden zich bezig met wat dé trend van 2010 genoemd wordt. Voor- en tegenstanders van digitaal lezen laten in diverse uitingen regelmatig van zich horen. En er worden regelmatig events georganiseerd waar onder andere uitgevers en contentleveranciers ervaringen uitwisselen over hoe om te gaan met deze nieuwe manier van uitgeven.
Obstakels
De obstakels die een echte doorbraak van digitaal lezen nog in de weg staan zorgen voor een levendig debat tussen lezer, uitgever en auteurs. Zo wordt de prijs van ebooks nog vaak als te hoog ervaren door de consument, is de beschikbaarheid van Nederlandse titels als ebook nog beperkt, lopen veel mensen tegen problemen aan door de DRM-beveiliging die op veel ebooks wordt toegepast en ziet de beginnende digitale lezer vaak door alle verschillende ereaders, bestandsformaten en applicaties door de bomen het bos niet meer. Auteurs informeren steeds vaker naar de mogelijkheden van het uitgeven van een boek als ebook en nemen hun contracten met betrekking tot digitale uitgaven nog eens onder de loep.
Initiatieven
Dit jaar is het voor veel uitgevers duidelijk geworden dat er een keuze gemaakt dient te worden: wel of geen ebooks uitgeven? En zo ja, hoe gaan we dit dan doen? Er werden verschillende initiatieven ontplooid: zo kwam Leon de Winter met zijn plannen om via het C-Shedplatform zijn eigen ebooks uit te geven, verschillende uitgevers experimenteren met DRM-vrije ebooks en A.W. Bruna stelde het boek ‘Bloghelden’ zelfs beschikbaar in zeven verschillende smaken. Ook de concurrentie van Bol.com stond niet stil: Selexyz presenteerde onlangs haar eigen eInk ereader met ingebouwde ebookstore in samenwerking met Samsung.
De volgende stap?
Dat digitaal lezen een blijvertje is, is wel duidelijk. Een eenjarig jubileum zou voor Bol.com een mooie gelegenheid zijn om een nieuw initiatief te lanceren met betrekking tot ebooks. Hoe zouden zij de voortrekkersrol op het gebied van digitaal lezen voort kunnen zetten? Het ontwikkelen van een eigen ereader, een platform faciliteren waar schrijvers hun eigen ebook kunnen publiceren, een Bol.com iPad-applicatie? Wat zou volgens jou een goede volgende stap voor Bol.com zijn?