Kobo komt naar Nederland: een vooruitblik

0

Na de zomer opent de Canadese ereaderfabrikant en ebookleverancier Kobo naar eigen zeggen haar deuren in Nederland. Kobo is niet slechts een ebookwinkel, maar biedt een gebruiksvriendelijk ecosysteem à la Amazon Kindle, aangevuld met allerlei sociale functies. Hoog tijd dus voor een analyse van de mogelijke consequenties voor de Nederlandse ebookmarkt.

Dit artikel verscheen eerder op Uitgever 2.0

Kobo begon in 2009 haar bestaan als Shortcovers, als onderdeel van de Canadese boekhandelsketen Indigo Books & Music. Eind 2009 kondigde het bedrijf een strategische samenwerking aan met een aantal grote partijen, waaronder het inmiddels failliete Borders. Ook werd de bedrijfsnaam veranderd in Kobo.

In 2010 presenteerde Kobo haar eerste ereader, tijdens de CTIA technologiebeurs. Eind 2010 lanceerde Kobo een versie met draadloos internet. Deze werd erg positief ontvangen door eReaders.nl. Verder biedt Kobo ereading apps voor de iPhone, iPad, Blackberry, Android, Palm Pre en voor PC/Mac. Recent zei Kobo te werken aan een HTML5 app, waardoor je je ebooks kunt lezen in de browser. Inmiddels heeft Kobo naar eigen zeggen ruim 4 miljoen klanten in meer dan 100 landen. Op Kobobooks.com zijn ruim 2,3 miljoen titels (voornamelijk Engelstalig) leverbaar.

Interessant aan Kobo is dat het bedrijf, net zoals Amazon.com met de Kindle, een ecosysteem heeft ontwikkeld waarin content, hardware en apps naadloos op elkaar aansluiten. Je kunt dus direct vanaf de ereader ebooks aanschaffen, waarna deze (al dan niet draadloos) gedownload worden, zonder gedoe met drm autorisatie etc. Je ebooks worden automatisch gesynchroniseerd met je ereading apps op andere apparaten.

Als ebookformaat heeft Kobo gekozen voor ePub, het formaat dat in Europa momenteel als standaard gezien wordt. Daarnaast kan Kobo ook overweg met Adobe drm, het beveiligingssysteem waar veel Nederlandse uitgevers nog altijd gebruik van maken.

Verder kent Kobo ‘Reading Life’ , dat statistieken bijhoudt met betrekking tot je leesgedrag en sociale functies mogelijk maakt; je kunt bijvoorbeeld quotes delen met je netwerk of aan anderen laten zien wat je leest. Een leuke extra is dat je kunt ‘inchecken’ op personages in verhalen of ‘awards’ krijgt naar aanleiding van je leesgedrag.

Kobo is nog amper bekend in Nederland, en dat is niet zo vreemd, want de ereaders zijn hier nog niet in de winkel te koop en ook biedt de Kobo Ebookstore nog geen commerciële Nederlandse ebooks aan. Daar moet binnen een paar maanden dus verandering in komen: Kobo zegt in gesprek te zijn met een grote retailer voor de verkoop van de hardware, en verder is de kans groot dat Kobo de ebooks gaat betrekken uit de databases van reeds bestaande ebookdistributeurs, zodat ze direct bij opening duizenden titels in het assortiment hebben.

Wat betekent dit voor de ontluikende Nederlandse ebookmarkt? Het zou immers voor het eerst zijn dat er een partij de markt op komt die een geïntegreerde en gebruiksvriendelijke oplossing aanbiedt, waarbij je ebooks direct kunt aanschaffen vanaf de ereader en waarbij je ebook collectie ook meteen gesynchroniseerd wordt naar andere apparaten, zoals smartphones en tablets. Verder biedt Kobo sociale functies die momenteel door geen enkele in Nederland verkrijgbare ereader of ereading app geboden worden. En, heel belangrijk voor een vlotte acceptatie, Kobo kan overweg met ePub en Adobe drm, zodat reeds aangeschafte ebooks niet waardeloos worden.

Lang dacht ik dat Amazon haar Kindleplatform zou uitrollen in Nederland, en snel een voorkeurspositie zou opbouwen, maar er zijn nog altijd geen concrete aanwijzingen dat Amazon een Nederlandse shop gaat openen. Kobo heeft het voordeel dat het een ebook-only speler is, een deal met een lokale retailer voor de verkoop van de hardware en aansluiting op een bestaande ebookaggregator volstaan voor hen om van start te kunnen gaan.

Van Apple heeft Kobo voorlopig ook weinig te duchten; de iBookstore presteert internationaal bijzonder magertjes en bovendien zijn er ook in de iBookstore nog geen Nederlandse ebooks te koop (hier kan uiteraard nog verandering in komen). Sterker nog, de populariteit van de iPad kan Kobo juist in de kaart spelen, gezien hun aanwezigheid op dit platform.

Ik verwacht om bovenstaande redenen – het gebruiksvriendelijke ecosysteem, de voorsprong op Amazon en Apple, de ondersteuning van het ePub formaat – dat Kobo wel eens een stormachtige introductie kan doormaken in ons land en alle andere aanbieders van digitale boeken en ‘losse’ ereaders het nakijken zal geven.

Willen ebooks omarmd worden door de consument, dan zijn gemak, lage prijzen en een groot aanbod essentieel. Aan alle drie de elementen schort het nog in Nederland. Kobo kan aan de kant van het aankoop- en leesgemak een flinke stap voorwaarts betekenen. Uitgevers die vervolgens hun ebooks tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden, zullen zien dat lezers echt wel bereid zijn om voor ebooks te betalen, waardoor het aanbod van Nederlandstalige ebooks hopelijk snel verder toeneemt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in