In de Verenigde Staten blijft de consumptie van ebooks toenemen. Volgens een studie van Price Waterhouse Coopers had het ebook op het einde van 2010 een marktaandeel van ruim 7%. De studie geeft aan dat Europeanen het ebook en de ereader daarentegen veel minder snel omarmen.
Het rapport van PWC, getiteld ‘Turning The Page, The Future of eBooks’, meldt bovendien dat er “naar schatting ongeveer acht keer meer digitale boeken via de Kindle Store van Amazon verkocht worden dan via alle andere retailers samen.”
In Europa groeit de markt van de ebooks en ereaders momenteel langzaam. Enkele voorbeelden uit de PWC-studie: “De Britse boekenketen Waterstone’s begon in de herfst van 2008 met de verkoop van de Sony Reader, en heeft sindsdien 60.000 ereaders verkocht. In Nederland kwam iRex Technologies, een spinoff van Philips, eind 2008 met de eerste ereaders, waarvan een jaar later slechts 4000 exemplaren verkocht waren. De verkoop van dragers liep tegen midden 2010 wel op tot 60.000, maar dat bleek voor iRex niet genoeg. De ereaderfabrikant hield in juni van vorig jaar op te bestaan.”
Het onderzoek lijkt de snelle veranderingen in de boekenmarkt in onder andere Nederland gemist te hebben. In Nederland was Bol.com in 2009 alvast de eerste echte aanjager van ebooks en ereaders, en begin 2010 zorgde de iPad voor een extra spurt. Deze groei zal in 2011 door de introductie van vele nieuwe apparaten en technieken en spelers als Amazon en Google zeker toenemen. De grote vraag is wanneer de Europese verkoop van ebooks en ereaders in een stroomversnelling terecht zal komen, zoals in de VS momenteel het geval is.
Via: Teleread