Hoe zien uitgevers de digitalisering van het boek?

0

Bas Vermond is werkzaam als uitgeefadviseur vanuit zijn eigen bedrijf, Vermond Adviesgroep. Hij adviseert uitgevers op het gebied van nieuwe media en digitale publicatie en begeleidt hen bij innovatieve verandertrajecten.

Op 17 december 2010 verscheen het gratis e-book State of Print van Bas Vermond met daarin tien interviews met uitgevers. In het ebook wordt een goed beeld geschetst hoe uitgevers tegen de digitalisering van het boek aankijken. Onder andere Meulenhoff Boekerij, Uitgeverij Boom en Uitgeverij Brill geven hun visie op de boekenmarkt en de veranderingen die gaande zijn.

Keuze uitgevers

De keuze voor de tien geïnterviewde uitgevers was een afweging om een totaalbeeld van de uitgeefmarkt te creëren. Ik koos voor een aantal minder voor de hand liggende uitgevers, omdat hun visie en mening nagenoeg onbekend waren. Van klein tot groot, van literair tot christelijk, van educatief tot wetenschappelijk, zodoende probeerde ik een breed beeld van de uitgever te verschaffen. De reacties op het interviewvoorstel waren uitermate positief, dit toch wel tegen mijn verwachting in. De interviews vonden vaak op het kantoor van de uitgever plaats. De interviews verschilden onderling sterk, bij de ene uitgever moest er flink doorgevraagd worden, bij de ander nauwelijks omdat door een aanstekelijk enthousiasme alle vragen bij voorbaat al werden beantwoord.

Huidige markt

Zeven van de tien geïnterviewde uitgevers bevinden zich in de boekenmarkt. Alle zeven uitgevers erkenden dat het momenteel niet goed gaat in de boekenmarkt. De oplages van boeken lopen sterk terug en alle uitgevers zien dat er veel veranderingen plaatsvinden in de markt. Dat uitgevers op zoek moeten naar hun klant (de lezer) is een van de grootste uitdagingen, de tijd van boeken maken en daar makkelijk geld mee verdienen is voorbij.

Er was een opvallend verschil tussen uitgevers als het om het e-book gaat. De ene uitgever was positiever over het e-book dan de ander. Waar de ene uitgever veel kansen ziet in het e-book, voorziet een andere uitgever dat het nog heel lang kan gaan duren voordat het e-book gemeengoed wordt. Het woord dat in ieder interview nadrukkelijk voorkwam, was ‘experimenteerfase’. Uitgevers zijn druk op zoek naar goede nieuwe businessmodellen en experimenteren hoe zij de digitale ontwikkelingen in hun organisatie kunnen inpassen.

Prijs

Hoe eensgezind de uitgevers zijn over de veranderde uitgeefmarkt, zo verdeeld zijn zij over de e-bookprijs. Uit de reacties van de uitgevers blijkt dat er nog geen goed businessmodel is uitgevonden voor e-books. De reacties lopen uiteen van een e-bookprijs van 50% van de prijs van een fysiek boek tot een e-bookprijs hanteren die gelijk is aan de prijs van het fysieke boek. Een zorg die de uitgevers allemaal delen is hoeveel inkomsten er uiteindelijk over blijven wanneer de e-bookprijs gaat zakken.

Beveiliging (DRM)

Over beveiliging op e-books zijn alle uitgevers het eens. De e-books moeten beveiligd zijn tegen piraterij, zij zien dit ook als een plicht als uitgever om de rechten van een auteur te beschermen. Alleen geen enkele uitgever is tevreden over de e-bookbeveiliging, de huidige DRM. Zij zien ook dat deze beveiliging niet waterdicht is en tevens consumentonvriendelijk. Er wordt dan ook uitgekeken naar nieuwe soorten beveiligingen die goedwillende consumenten niet benadelen.

Toekomst

Alle uitgevers zien de toekomst voor hun uitgeverij rooskleurig in, zij springen in op de veranderende markt en betreden deze nieuwe markt met vertrouwen. Minder rooskleurig zien de uitgevers de toekomst voor hun collega-uitgevers. Volgens de uitgevers gaan er de komende jaren een aantal uitgeverijen verdwijnen, ten onder gegaan aan de veranderende markt. Innovatie en aanpassing worden als sleutelwoorden gebruikt om de toekomst met vertrouwen in te gaan.

Collega-uitgevers

Er werd zo nu en dan behoorlijk hard uitgehaald naar andere uitgevers of brancheorganisaties. Echter bij de inzage van het interview werden deze passages nagenoeg allemaal geschrapt of genuanceerd door de desbetreffende uitgever. Het was duidelijk dat het een harde markt is geworden en zoals de uitgevers zelf aangaven is het een tijd van ‘ieder voor zich’.

Conclusie

Het is duidelijk geworden dat er nog veel onduidelijkheid is op e-bookgebied. De e-bookprijs, beveiliging en verspreiding van het e-book zijn beslissingen waar menig uitgever het hoofd over breekt. De markt verandert, digitale ontwikkelingen zijn niet meer te stoppen en de vraag is hoe gaan uitgevers om met deze veranderde markt? Ik heb getracht de visie van uitgevers op deze vragen duidelijk naar voren te brengen in het e-book State of Print.

Bekijk hier de e-booktrailer en download hier het e-book State of Print.

Vorig artikelGroei verkoop ebooks en ereaders langzaam in Europa
Volgend artikelANWB lanceert iPad-app voor Kampioen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in