De Braziliaanse startup Crossfy heeft een op Augmented Reality gebaseerde technologie ontwikkeld die afbeeldingen en ads uit gedrukte publicaties herkent en interactief maakt via een smartphone. Crossfy stelt deze technologie ter beschikking van boek- en printmedia-uitgevers.
Aan de hand van Crossfy’s oplossing kan je een afbeelding, advertentie of illustratie uit een papieren krant, tijdschrift of boek met je smartphone inscannen, waarna je toegang krijgt tot digitale extra’s in de vorm van tekst, geluid of bewegend beeld. Het is te vergelijken met QR-codes, maar deze technologie zou sneller en gebruiksvriendelijker zijn. Onderaan dit artikel vind je een video waarin het Crossfy-concept gedemonstreerd wordt.
Crossfy opteert voor een white-label aanpak, wat betekent dat hun technologie geïntegreerd kan worden in apps van bedrijven. Zij betalen jaarlijks een ‘licence fee’ om gebruik te mogen maken van het Crossfy-platform. De Braziliaanse startup richt zich voornamelijk op de uitgeefsector, en heeft naar eigen zeggen al vier internationale klanten aangetrokken, waaronder twee krantenuitgevers en een boekuitgever. Welke dat zijn is niet bekend.
Crossfy ziet veel nieuwe mogelijkheden in de kruisbestuiving tussen print en digitaal. ‘De integratie tussen de gedrukte en de digitale media zal de manier waarop we content consumeren ingrijpend veranderen’, aldus Crossfy-CEO Amure Pinho. Een voorbeeld: ‘De grootste Braziliaanse tv-zender gaat de Olympische Spelen in Londen dit jaar niet uitzenden, wat ons de ruimte geeft om bovenop de gedrukte verslaggeving een nieuwe beleving te creëren rond dit evenement.’
Ook in Nederland werd al geëxperimenteerd met de Augmented Reality-techniek in een gedrukte krant. In de kersteditie van De Telegraaf stonden afbeeldingen die omgezet konden worden in video door ze met behulp van een smartphone- en tablet-applicatie in te scannen.
Crossfy – www.crossfy.com from Crossfy on Vimeo.
(Via: The Next Web)