De nieuwste hype in (digitaal) boekenland heet Fifty Shades of Grey, een obscure erotische roman van de onbekende Britse debutante E.L. James. Het boek werd digitaal uitgebracht door een kleine Australische uitgever, en domineerde dankzij mond-tot-mond-reclame op sociale netwerken en blogs de ebook-bestsellerlijsten van The New York Times en Amazon. Een monsterdeal met een grote uitgeverij bleef niet lang uit.
‘Fifty Shades of Grey’ is de debuutroman van de voorheen onbekende Britse schrijfster E.L. James, en het eerste deel van een trilogie. Amanda Hayward, een onafhankelijke Australische uitgever en eigenares van de website voor amateurschrijvers Writer’s Coffee Shop, merkte het boek op. Ze bracht het, net als de andere titels van het drieluik, uit als ebook, en in beperkte oplage op papier.
‘Fifty Shades’ werd een buitengewoon trending topic op sociale netwerken, en de digitale trilogie werd zo’n 250.000 keer gedownload. Daarmee schopte E.L. James’ debuut het tot de eerste plaats op The New York Times’ ebook-bestsellerlijst voor fictie, en de derde stek op die van Amazon. De hype rond het boek roept vergelijkingen op met het virale succes van ‘The Da Vinci Code’ en ‘Eat, Pray, Love’.
Zowat alle grote Amerikaanse uitgeverijen streden om de rechten op de drie erotische boeken, ook wel omschreven als ‘porno voor moeders’. Vintage Books, een subdivisie van de Britse major Random House, haalde het, en telde daar naar verluidt één miljoen dollar voor neer. De uitgeverij bracht de ebook-edities eerder deze week opnieuw uit, en laat nu 750.000 papieren exemplaren drukken. In Nederland wordt het drieluik later uitgegeven door Prometheus.
(Via: Boekblad)