Sinds de opkomst van digitale boeken wordt er gespeeld met de gedachte om advertenties in ebooks te zetten om zo de prijs van ebooks omlaag te brengen, of ze zelfs gratis weg te geven. Tot nu toe sloeg dit advertentiemodel nooit echt aan. Met de komst van Apple’s advertentieplatform iAd krijgen advertenties in ebooks waarschijnlijk een nieuwe kans.
Met de nieuwste update van het iPhone besturingssysteem krijgen ontwikkelaars de mogelijkheid om in applicaties advertenties te integreren. Voor uitgevers is het dan een kleine stap om ook in ebook-applicaties advertenties te gaan vertonen. Zo zouden er bijvoorbeeld twee versies van een ebook op de markt kunnen komen: een met advertenties, tegen een lage prijs, en een zonder advertenties, tegen een hogere prijs.
Het idee van advertenties in ebooks is niet nieuw. Uitgever BookBoon biedt op vrij grote schaal boeken aan met advertenties. De meeste daarvan zijn studieboeken, die gratis in PDF-formaat zijn te downloaden. De boeken worden betaald met opbrengsten uit advertenties die in de ebooks staan afgedrukt.
De vraag is natuurlijk wel of je als lezer op advertenties in ebooks zit te wachten. Dat hangt voor een deel af van de mate waarin advertenties storend zijn. Dat zal in literatuur bijvoorbeeld weer anders zijn dan in non-fictie. Voor wat betreft de huidige generatie eInk-ereaders is het verder ook logisch dat adverteerders tot nu toe nooit echt warm hebben gelopen voor het plaatsen van advertenties in ebooks. Het ontbreken van kleuren en animatie is daarvoor waarschijnlijk toch te beperkend. Maar met de komst van tablets en kleurenereaders zullen adverteerders misschien wel geïnteresseerd zijn. Voor uitgevers is het in elk geval een kans om te experimenteren met nieuwe businessmodellen.
(Via: Joe Wikert.)