De Open Universiteit Heerlen heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van ereaders en concludeerde dat we nog een lange weg te gaan hebben. Het onderzoek is gedaan onder gebruikers van de ereader en producenten van studiemateriaal.
Het onderzoek werd afgenomen onder een aantal studenten die werden uitgerust met een eInk ereader met een 6 inch scherm. Hoewel eInk als veelbelovende techniek werd gezien, concludeerde men dat er toch nog wel wat verbeteringen aan gemaakt konden worden om ereaders tot een succes te maken.
De belangrijkste bezwaren zitten hem in de prijs van de ereader, de soms wat buggy firmware die met een slakkengang wordt geüpdatet en de hindernissen die genomen moeten worden om A4 formaat studiemateriaal op enigszins acceptabele wijze op een 6 inch scherm te laten vertonen. Om het studiemateriaal weer te geven werden behoorlijk concessies gedaan aan de media-rijkheid en presentatie van het materiaal ten gunste van de leesbaarheid. Producenten van studieboeken waren tegen meerprijs bereid om digitale, bewerkbare versies van het materiaal beschikbaar te stellen.
In de vragenlijst die de studenten kregen tijdens het onderzoek bleek dat zij nog niet bereid waren hun papieren boeken te vervangen door ebooks. De ereaders werden voornamelijk gewaardeerd voor hun hoge opslagvolume en het gemak om ze mee te nemen op reis. Het meest gemist werd de mogelijkheid om annotaties te maken en tekst te onderstrepen.
Op dit moment kost het nog te veel moeite om materiaal te converteren naar ebook formaat, maar voortschrijdend technologisch inzicht bij onderwijsinstellingen zouden de weegschaal in het voordeel van ereaders en elektronisch studiemateriaal kunnen doen doorslaan.
Een opvallende opmerking in het onderzoek gaat over het verschil in generatie. Op dit moment probeert men de ereader zoveel mogelijk op papier te laten lijken zodat oudere generaties de look en feel van papier houden. Echter jongere generaties zijn inmiddels gewend aan het lezen van smartphones en andere schermen. Zij zullen waarschijnlijk meer features willen zien op een ereader, zoals bijvoorbeeld het afspelen van video. Het imiteren van papier is waarschijnlijk een generatie-fenomeen
Janssens, G. & Martin, H., “The feasibility of E-Ink Readers in Distance Learning: A Field Study”, iJIM, vol. 3, No 3 (2009), http://online-journals.org/i-jim/index.