Gisteren werden er op de Amerikaanse school Little Falls Community High School iPads uitgedeeld aan de leerlingen. Alhoewel het hoger onderwijs als eerste de iPad introduceerde voor de studenten wordt de laatste tijd de iPad ook steeds meer toegepast voor het secundair onderwijs.
In het district Little Falls worden niet alleen iPads uitgedeeld in het secondair onderwijs maar ook aan het basisonderwijs en aan de kleuterschool. Vorig jaar startte in het district een iPad-pilot onder twee klassen van de kleuterschool. Aan het eind van het jaar was er maar één iPad stuk. Deze toepassing van de techniek brengt verantwoordelijkheid met zich mee voor kleuters”, aldus hoofdinspecteur van Little Falls Community, Curt Tryggestad.
Dit schooljaar gaat Project REAL van start waarbij alle scholieren uit het district, behalve de jongste klassen van de kleuterschool, een iPad ontvangen. Tijdens de ceremonie waarbij 1450 iPads werden uitgedeeld op Little Falls Community High School zei Tryggestad: “Onze wereld zal worden gedomineerd door technologie.”
Apple laat weten dat bij meer dan 600 scholen in de VS iPads worden gebruikt met een zogenaamd ‘één-op-één’ programma, waarbij tenminste alle scholieren van één klas een iPad krijgen. Bijna tweederde van deze scholen zijn in juli begonnen met het gebruik van de iPad.
De meningen verschillen over het gebruik van de iPad voor het onderwijs. Directeur van Burlington High, Patrick Larkin, vindt iPads een betere investering dan schoolboeken. Hij vindt: “[Schoolboeken] zijn zo goed als verouderd op het moment dat ze gedrukt worden en dat zijn ze zeker op het moment dat ze bezorg worden.” Andere voorstanders menen dat de interactieve manier van leren op de iPad natuurlijk is voor veel studenten die opgegroeid zijn met elektronische apparaten. Tegenstanders menen dat studenten verleid worden om het apparaat op een verkeerde manier te gebruiken, zoals voor het luisteren van muziek, kijken naar films of het spelen van games.