Vanaf 31 maart mogen digitale kranten enkel nog via de App Store verkocht worden. Apple wil daarmee verdienen op de losse verkoop én beslag leggen op de lijst van de betalende abonnees en bijgevolg ook op de klantgegevens. Enkele Nederlandse en Belgische krantenuitgevers reageren verbouwereerd.
De strenge nieuwe regels van Apple laten het niet meer toe dat abonnees van de gedrukte kranten gratis toegang krijgen tot de iPad-versie. Het iPad-abonnement moet los komen te staan van de papieren krant, en moet hiervoor via de App Store betaald worden. Volgens de Vlaamse krant De Tijd zal Apple bovendien met 30 procent van de inkomsten uit de abonnementenverkoop aan de haal gaan. Op die manier positioneren Steve Jobs en co zich tussen de uitgever en de lezer, waardoor de uitgever volgens Ernst-Jan Pfauth van NRC Handelsblad gereduceerd wordt tot een ‘contentfabriekje’.
NRC werd, net als een aantal andere krantenuitgevers, via e-mail op de hoogte gebracht van de nieuwe regels. “We zijn verrast door de toon en de inhoud van de mail van Apple”, aldus algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch. “We gaan hierover volgende week ons standpunt bepalen, liefst met alle Belgische en Nederlandse uitgevers samen.”
Toch liet NRC Digitaal Han-Menno Depeweg, de uitgever van NRC Handelsblad, al weten dat er niet noodzakelijk veel hoeft te veranderen voor hun abonnees. “Misschien wordt de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Mocht er geen oplossing worden gevonden via de app, dan is een mogelijkheid om de digitale editie van NRC Handelsblad beter toegankelijk te maken via de browser van de iPad.”
Ook andere krantenuitgevers zijn ontevreden over Apple’s koerswijziging. Gert Ysebaert van Corelio, uitgever van de Vlaamse krant De Standaard: “Apple verandert hier halverwege de match de regels van het spel. Wij waren volop nieuwe plannen aan het ontwikkelen voor nieuwe versies van onze producten op iPad, maar die plannen bevriezen we nu terwijl we bespreken wat we verder zullen doen.”
Hans Deridder, managing-editor van De Persgroep (uitgever van onder meer De Volkskrant, Het Parool, AD, De Morgen en Het Laatste Nieuws), roept echter op om niet te snel bezorgd te zijn. “Ik krijg de indruk dat sommige uitgevers niet willen wachten tot er een duidelijk plan is van Apple”, zegt hij. “Stel dat er een systeem komt waarbij Apple zeggenschap krijgt over de abonnementenverkoop, de klantgegevens beheert en 30 procent commissie krijgt op de abonnementenverkoop. Dan kan ik me niet voorstellen dat uitgevers dat zullen toezeggen. Maar laten we nu eerst eens even afwachten wat Apple en de uitgevers precies van plan zijn.”
Via: De Standaard en De Volkskrant